Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> slokande squashplantor - vad göra?
          Gitte
          Inlägg 13-05-2007, 14:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 10 152

Hej,

Har satt squashplantor (gold rush tror jag de heter) och de behöver lite akuthjälp misstänker jag...

De växte jättebra inne, och jag har nu omplanterat dem i hinkar (gödslat jord) och satt ut dem i växthuset, MEN de ser inte så glada ut. Bladen är torra liksom trots att jag vattnar mycket och plantorna är rätt så gängliga och taniga. Det har kommit knoppar, men ingen har slagit ut än. Undrar vad jag ska ta mig till för att de ska må bättre och fortsätta växa?

Är de köldkänsliga? Kan det vara det som gjort dem lite hängiga? Jätteglad för alla svar

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 13-05-2007, 16:57
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Kanske kyla eller solskada. Squash gillar inte temperaturer nedåt +12 och är de inte avhärdade får de lätt brännskador på bladen av solen (även i växthus) fiberduk brukar vara ett måste, samt du planterade väl inte squashen djupare än den suttit förr? då kan de lätt få rothalsröta.

Squash är ofta ingen brådska att så det räcker med att så ca 1mån innan man planterar ut och ofta kan man inte plantera ut förren en bit in i juni, jag sådde mina idag. Det blir lätt för rangliga i inomhusmiljön. Upp till stockholmstrakten kan direktsådd av squash funka ifall man sår när jorden fått en temp på +15C då brukar de bli knubbiga, har man massor av sniglar brukar det dock inte gå så bra för de brukar käka upp de små fröplantorna så snart de sticker upp.

Gold Rush

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 06:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon