Tack för slutklämmen, den tog.

Men som sagt, jag är inte insatt i frågan, inte ens stavningen.
Inte kommer jag att hudflänga dig, inte ens skälla. Alla har rätt till sin egen uppfattning. Troligen är du inne på vesäntligheter. Inga bevis i frågan finns som pekar åt nåt håll. Jag vill ha mer fakta och innan dess väljer jag att fria. Andra går kanske på sina känslor och väljer att fälla. Vem som har rätt får framtiden avgöra.
Vad jag reagerar på är att en del direkt går ut och kallar användarna för miljöbovar och hävdar att man förstör natur, grundvatten och jag vet inte vad. Detta utan att veta hur medlet används, vilka mängder och utan undersökningar att falla tillbaka på. Observera att jag här talar om trädgårdsägare.
Samma sak med konstgödning. Om man så bara slänger ut några korn är man inte ekologisk och det ena med det andra. Även om man bara kompletterar komposten med lite extra gödning. Själv får jag ut ungefär 1 kubikmeter kompost varje år men måste ändå gödsla lite. Kompost är mest ett jordförbättringsmedel, inget fullgödningsmedel.
Jag har ibland kallat detta för fanatism men kanske är det för hårt uttryckt. Även fundamentalism är starkt. Jag tycker i alla fall att man skall försöka acceptera att alla inte gör som man själv gör men att man kan vara vänner ändå.
Beträffande olika ämnen och dess användning har du helt rätt. Det är koncentrationen som är viktigt. Mina sömntabletter ligger i förpackningar om 30. Skulle jag ta alla 30 på en gång istället för 1 eller 2 slipper ni nog mig i detta forum i framtiden.
Och hur många var det som ens kunna ana att chips innehöll innehöll cancerogena ämnen. Tacka Rhoca-gil och Hallandsåstunneln för detta. Vi vet nog väldigt lite av vad vi stoppar i oss med eller utan avsikt. Grundvattnet t.ex. Det skulle vara roligt att veta hur många ämnen man sammanlagt har hittat där. I vissa områden är grundvattnet otjänligt pga naturliga föroreningskällor. Nån som vet var Falun hämtar sitt vatten? Förmodligen inte i närheten av gruvan.