|
Melodifestivalen 2007, Eller ESC 2007... |
|
|
|
12-05-2007, 18:50
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Jaha...det drar ihop sig...efter den usla hockeyn är humöret...oförändrat, eftersom hockeyn inte kändes så viktig efter förra årets triumfer. Men känns Melodifestivalen 'viktig'? Det vet jag inte...än...men jag kommer att se på den. Hade planerat att göra annat ikväll, grilla etc, men hann inte. Så det blir jag och datorn  Och chatten. Vad tycker ni om den här fåniga (enligt mig) 'öststatsdebatten'? Det hela är ju enkelt, det bor exempelvis många ryssar i de baltiska staterna, klart de är mer benägna att rösta på Ryssland än andra länder. Osv, som med det forna Jugoslavien. Nä, västeuropa får allt skärpa sig och sända bättre låtar. Jag tror inte att röstningen är 'politisk', däremot kan det finnas kulturella orsaker. Etnicitet. Samt att man kanske tycker om musik som ligger nära 'hemlandets'. Inte konstigt att Sverige fått många röster från Norge, när norskarna har förstått våra texter och känt igen vår musik. Har undvikit förhandstittningarna på låtarna, vill att allt ska vara 'färskt' när jag ser det...så jag vet inte vem som är favorit...men tror inte The Arks 1973-influerade ABBA-sound-pastisch har så stor chans att vinna. I mina öron låter låten mossig. Men topp 5 kanske?
Redigerat av Pirum: 12-05-2007, 18:52
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
 |
Svar
|
14-05-2007, 06:50
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Och jag är inte ett dugg intresserad av vad artister har för sexuell läggning. Vore nog bara intressant om det var själva könet dom spelade och sjöng med. Igår var jag fortfarande lite upprörd över det urkassa innehållet i tävlingen, i lördags däremot var det värre!  Usch, vilken låg nivå!  Antar att det var Lordi som startade det hela förra året, ju töntigare och dummare desto bättre. Visst, det var väl lite kul att dom vann ifjol, och att dom såg ut som dom gjorde. Men det var ju då, inte sjutton ska det ligga på den nivån varje år hädanefter!! I år verkade dom flesta som var med inte förstå det "stora" i att få delta i ett muskprogram som har miljoner tittare. Det är ju en stor stor chans för anonyma artister att få visa upp sej och kanske komma ut i övriga Europa med sin musik. Vilka tror dom säljer flest skivor, egentligen?? Och alla dessa länder som inte har rötter i schlagermusiken, vad gör dom där??  Dom har ju ingen aning om vad det handlar om, verkar det som. Det har ju smugit sej in nya länder varje år men i år var dom verkligen för många. Det blir ju lite som om alla länder som har fotbollar skulle få ställa upp i VM. Det funkar inte så! (Nu blir jag så där upprörd igen.  ) Kollar man "prislistan" så hamnade alla dom "gamla" festivaldeltagarna sist, om dom ens tog sej till finalen. Visst, deras låtar var (kanske) inte bättre än så men det känns ändå som om dom blev undanskuffade. Irland, England, Frankrike, Spanien, Tyskland, Sverige... Alla stora deltagare förut, då när tävlingen togs på allvar. Och Finland som skröt så innan tävlingen att detta var ju sååå fantastiskt så dom skulle visa att dom var störst, bäst och vackrast. Minst!! Och så har dom tomten som prisutdelare...  Herreguuuud, nu blir dom ju töntstämplade för tid och evighet. Neej, hoppas att jag kan glömma det här fort.  Ska kanske tillägga att jag såg på alla låtarna, men bara slutet på omröstningen. Och jag tycker fortfarande att The Ark var bäst, så det så!
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
14-05-2007, 15:17
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
CITAT (Berith @ 14-05-2007, 07:50)  Och alla dessa länder som inte har rötter i schlagermusiken, vad gör dom där??  Dom har ju ingen aning om vad det handlar om, verkar det som. Det har ju smugit sej in nya länder varje år men i år var dom verkligen för många. Det blir ju lite som om alla länder som har fotbollar skulle få ställa upp i VM. Det funkar inte så! (Nu blir jag så där upprörd igen.  ) Kollar man "prislistan" så hamnade alla dom "gamla" festivaldeltagarna sist, om dom ens tog sej till finalen. Visst, deras låtar var (kanske) inte bättre än så men det känns ändå som om dom blev undanskuffade. Irland, England, Frankrike, Spanien, Tyskland, Sverige... Alla stora deltagare förut, då när tävlingen togs på allvar. Jag klippte ur ett par av styckena i ditt inlägg Berith och kan inte låta bli att förvånas lite över din inställning till de nyare deltagarna i ESC. Ingenstans står det ett ord om att deltagarländerna måste ha nån sorts schlagerbakgrund. Det heter Eurovision Song Contest inte Eurovision Schlager Contest. Det är dessutom inte en tävling enbart för västeuropeiska länder, alla europas länder får plats på scenen. Jag tror att det är så här: De forna öststaterna har en helt annan musiktradition än vad västeuropéerna har. De röstar naturligtvis mest på den typ av musik som kommer från dessa trakter - På samma sätt röstar vi västeuropéer mest på varann. Och eftersom de är så många fler så blir det ju då att de toppar resultatlistan. Jag tycker inte att det var bättre förr när det var mest bara västeuropéiska deltagare som nästan alla sjöng smäktande ballader på engelska med nåt enstaka pittoreskt inslag med folkdans och originalspråk från typ Turkiet (harmlöst och inte ett dugg hotfullt). En sak som jag bara inte kan begripa är varför man inte tar bort Englans, Tysklands, Frankrikes och Spaniens gräddfil till finalen. Jag tror till skillnad från dig att de allra flesta nya deltagarländerna tar tävlingen på stort allvar, Ukraina är långt ifrån det enda land som skickat ett nonsensbidrag till final. Minns t.ex. tydligt tyskarnas "flygvärdinnor" för några år sedan. Och vad var det för ett ickeexisterande språk fransmännen sjöng på i år, frangelska?  Buskisbidrag i stil med det som England skickade till finalen i år kan vi vara utan, jag uppfattar nästan det som ett hån mot seriösa deltagare att ett sånt stort musikland inte kunde komma upp med något bättre än så. Håller med om att The Ark hade ett av de bättre bidragen och kanske det allra proffsigaste framförandet, men jag tycker inte att de var bäst av alla i år. Vet inte om jag uppfattar dig fel men lite "bad looser" tycker jag nog att du låter som...
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
14-05-2007, 17:10
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (Betty @ 14-05-2007, 16:17)  Jag klippte ur ett par av styckena i ditt inlägg Berith och kan inte låta bli att förvånas lite över din inställning till de nyare deltagarna i ESC. Ingenstans står det ett ord om att deltagarländerna måste ha nån sorts schlagerbakgrund. Det heter Eurovision Song Contest inte Eurovision Schlager Contest. Det är dessutom inte en tävling enbart för västeuropeiska länder, alla europas länder får plats på scenen. Jag tror att det är så här: De forna öststaterna har en helt annan musiktradition än vad västeuropéerna har. De röstar naturligtvis mest på den typ av musik som kommer från dessa trakter - På samma sätt röstar vi västeuropéer mest på varann. Och eftersom de är så många fler så blir det ju då att de toppar resultatlistan. Jag tycker inte att det var bättre förr när det var mest bara västeuropéiska deltagare som nästan alla sjöng smäktande ballader på engelska med nåt enstaka pittoreskt inslag med folkdans och originalspråk från typ Turkiet (harmlöst och inte ett dugg hotfullt). En sak som jag bara inte kan begripa är varför man inte tar bort Englans, Tysklands, Frankrikes och Spaniens gräddfil till finalen. Jag tror till skillnad från dig att de allra flesta nya deltagarländerna tar tävlingen på stort allvar, Ukraina är långt ifrån det enda land som skickat ett nonsensbidrag till final. Minns t.ex. tydligt tyskarnas "flygvärdinnor" för några år sedan. Och vad var det för ett ickeexisterande språk fransmännen sjöng på i år, frangelska?  Buskisbidrag i stil med det som England skickade till finalen i år kan vi vara utan, jag uppfattar nästan det som ett hån mot seriösa deltagare att ett sånt stort musikland inte kunde komma upp med något bättre än så. Håller med om att The Ark hade ett av de bättre bidragen och kanske det allra proffsigaste framförandet, men jag tycker inte att de var bäst av alla i år. Vet inte om jag uppfattar dig fel men lite "bad looser" tycker jag nog att du låter som...  Jaa kanske att jag är en bad looser.  Men inte för att Sverige kom långt ner på listan i år, neej mer för att det var så mycket bättre förr och så himla mycket sämre nu. Och då försöker jag hitta orsaken till varför jag tycker det blivit sämre. För för mej har det blivit det, jag vill att det ska vara sånger som jag kommer ihåg och kan sjunga med i refrängen många år efteråt! Och då är det "lättare" om texten är på engelska såklart, men det finns sånger på franska också som man kan sjunga med i, men då blir det lite mumligare för uttalets skull.  Finns några bra på tyska också, för att inte tala om Italiens Gente di mare från 1987. Enligt min åsikt den bästa sången av alla tävlande någonsin.  I år ställde Italien inte ens upp! Och om vi går tillbaka till förra årets deltagare så kommer jag bara ihåg Lordi för att dom vann, och Carola för att hon representerade Sverige. Jag har ingen aning om vilka dom andra bidragen var, inte ens från övriga nordiska länder. Kan du räkna upp nån Betty, kanske jag säger "ja just det!" men nu kommer jag inte ihåg nån.  Jag vet också att Helena P vann året dessförinnan och att nåt östland vann året före henne. Men jag kan inte sjunga den sången, och då är den tävlingen ganska "ogjord" för mej. Sorry, sån är jag. Visst hette det Schlagerfestivalen tidigare? Kanske så sent som åttitalet?  Och då var melodierna (både dom svenska bidragen men också andra länders) mer schlagers. Att sen utvecklingen gått från det till pop och ballader är nog ganska ofrånkomligt. ABBAs Waterloo var ju ren pop t.ex., och det har kommit flera bra poplåtar efter det. Balladerna hänger väl iofs också med fortfarande, det var ju med två jättefina i den svenska uttagningen i år. Och jag är inte emot utveckling, det är inte det jag protesterar mot. Neej, det är att det har blivit så annorlunda så jag känner inte igen mej.  Och då tror jag alltså att orsaken till förändringen är att det kommit med så många nya länder som inte har rötterna i schlagermusiken. Jaa kanske att jag är en bad looser...
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
Inlägg i den här tråden
Pirum Melodifestivalen 2007 12-05-2007, 18:50 aanderss skall inte se den utan sova i stället då jag jobba... 12-05-2007, 18:51 cic Har laddat med nötter, chips, popcorn och en låda ... 12-05-2007, 19:08 Markus_H Jaha...det drar ihop sig...efter den usla hockeyn ... 12-05-2007, 19:12 Felicia Samma här, har laddat med godis. popcorn, frukt oc... 12-05-2007, 19:14 Magdis Får jag vara jättetråkig och säga att jag inte kom... 12-05-2007, 19:32 kickibj Jag gillar The Arks låt men om den vinner vill jag... 12-05-2007, 19:38 zaaritha Kanske Ryssland vinner, kanske Ukraina!
The Ar... 12-05-2007, 19:43 cic Rätt låt vann! :) Och vilken j-la tur att Ukra... 12-05-2007, 23:03 Pirum Georgien borde vunnit, men, annars var väl resulta... 12-05-2007, 23:06 storm Jaha! Här har man hållit sig vaken för vadå,jo... 12-05-2007, 23:11 LadyG *gapskrattar*
Komik på hög nivå, först skickar sv... 12-05-2007, 23:14 Pirum *gapskrattar*
Komik på hög nivå, först skickar sv... 12-05-2007, 23:22 zaaritha Ja, jisses! Vilken parodi! 12-05-2007, 23:19 Markus_H Oj oj oj :no: vet inte vad man ska säga om detta. ... 12-05-2007, 23:33 Hannele Klart måste man se, när Finland första gången på 5... 13-05-2007, 07:59 Ewa L cellopausnumret var fint. Rätt låt vann; riktig så... 14-05-2007, 06:41 imk Undrar varför Georgien fick vara med...de tillhör ... 13-05-2007, 08:13 imk Undrar varför Georgien fick vara med...de tillhör ... 13-05-2007, 12:32 Airamya Jo, de tillhör Europa. 13-05-2007, 08:23 Pirum Europas gränser är ju diskuterbara, men jag tror a... 13-05-2007, 08:59 Markus_H Europas gränser är ju diskuterbara, men jag tror a... 13-05-2007, 19:06 Virriz Rätt låt vann! Men "fel" låt kom 2:a... 13-05-2007, 09:44 Airamya Världsdelen Europa utgör en femtedel av kontinente... 13-05-2007, 12:50 LadyG Melodifestivalen-Finalen-tråden och Bäst låt vann-... 13-05-2007, 13:18 Gossen Ruda Jag tittade inte, det betydligt roligare sätt att ... 13-05-2007, 15:57 Pirum The Ark, upp som en sol och ner som en pannkaka. D... 13-05-2007, 15:59 LadyG Jag funderar lite på om inte Hr palindromets sexue... 13-05-2007, 19:45 Betty Jag funderar lite på om inte Hr palindromets sexue... 13-05-2007, 19:56  Gossen Ruda Hon som sjöng Serbiens bidrag "Molitva" ... 13-05-2007, 20:14 Gossen Ruda Kanske, kanske inte. Det är svårt att riktigt veta... 13-05-2007, 16:14 Gita . Och jag tycker fortfarande att The Ark var bäst,... 14-05-2007, 12:22   Betty .../
Och om vi går tillbaka till förra åre... 14-05-2007, 22:53    Berith Kommer inte i ärlighetens namn på så många från fö... 15-05-2007, 07:36     Betty Sen hittade jag en kul grej till när jag kollade r... 15-05-2007, 08:33 anna_rispan Jag tycker det var synd att Lordi inte spelade en ... 14-05-2007, 06:57 Yin o Yang Berith - jag kunde inte ha uttryckt det bättre sjä... 14-05-2007, 07:42 Pirum Jag har ju länge varit negativ till The Arks låt, ... 14-05-2007, 15:23 Malvia Jag har ju länge varit negativ till The Arks låt, ... 14-05-2007, 16:11  krellus
Serbien? nä den låten berörde inte alls.
Kan bar... 14-05-2007, 16:17 Gossen Ruda För min del så är det inte helt fel att bara tryck... 14-05-2007, 16:04 anna_rispan Nu finns Lordis öppning på Youtube 14-05-2007, 16:09 anna_rispan Det var flera band som inte kom till sin rätt. Det... 14-05-2007, 16:13 Betty Jag tycker det var kul! :naughty: (antingen är... 14-05-2007, 16:20 anna_rispan ../../..
Tror inte att öststatern... 14-05-2007, 16:23 Gossen Ruda Det irländska hat-tricket höll på att knäcka lande... 14-05-2007, 16:26 anna_rispan Ja!!! Vi har utslagstävling ala Robins... 14-05-2007, 16:28 Gossen Ruda Ja!!! Vi har utslagstävling ala Robins... 14-05-2007, 16:31 anna_rispan Gossen Ruda: jo jag misstänkte att det vara bara å... 14-05-2007, 16:33 Gillan Av naturliga skäl så tittade vi inte på Eurovision... 15-05-2007, 04:52 krellus Kan någon nynna en bit på årets vinnare?? Skulle i... 15-05-2007, 07:12 Betty Kan någon nynna en bit på årets vinnare?? Skulle i... 15-05-2007, 08:20  Berith Kan någon nynna en bit på årets vinnare?? Skulle i... 15-05-2007, 08:53   Betty Motvalls kärring här! :naughty: Nu lyssnade ja... 15-05-2007, 09:20 Boxer Vill bara tala om att 'Unsubstantial Blues... 15-05-2007, 07:23 krellus Vill bara tala om att 'Unsubstantial Blues... 16-05-2007, 07:51  Betty Ja, Ungern var rätt bra faktiskt. Vad tyckte ni om... 16-05-2007, 08:48 Gossen Ruda Förmodligen drunknar dom bra låtarna, dom få som f... 15-05-2007, 07:24 Gillan - Det är inte lätt att va´ ödmjuk...
:giggle: sa... 15-05-2007, 07:31
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|