Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur tänker ni när ni planterar?
          Kat
          Inlägg 15-05-2007, 13:40
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 054
          Medlem nr: 5 397

Hur många arter blir egentligen bra på en kvadratmeter?
          Hur tänker ni när ni planterar och planerar?
          Krämar ni på med väldigt många växter tillsammans, kör ni upprepningar, plottrar ni, eller hur går era tankar?
          Hur försöker ni hålla er färgmässigt?
          Tänker ni på bladfärger och former?
          Förälskar ni er i en växt först och skapar platsen sedan, eller hur blir det?

Skriv gärna och berätta lite!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          orera
          Inlägg 16-05-2007, 12:30
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 44
          Medlem nr: 6 547

Vi har en stor trädgprd 1200 kvm, och att plantera och hålla den i toppskick är omöjligt för oss, med jobb och barn och husrenovering. Jag har därför valt att prioritera entrésidan av huset, med rabatter längs med husväggarna och trappa upp till huvudingången.

Basen är några stora buskpioner som stod här när vi flyttade in för två år sen och som jag inte vågar flytta. Sen har vi ett fåtal rosor och lite annat krafs.

Jag har satsat på perenner i blått, rött och vitt och försöker få upp en lavendelhäck i framkanten av rabatterna. Jag har breddat rabatterna eftersom jag tyckte de var för smala, och håller på med att skapa en böljande kant. Ska man ändå prioritera den här sidan kan man lika gärna göra det ordentligt.

De sorter jag har än så länge är ett hopkok av det som redan fanns i trädgården och lite som jag har köpt till. Jag vill att det ska blomma så länge som möjligt så att man har något fint att titta på varje gång man går ut eller in. Jag kommer att lägga till julros som blommar extremt tidigt, och höstsilverax som blommar sent.

Just nu finns här: Lökväxter, buskpioner, riddarsporre, stormhatt, röda rosor, skäggbuske, kaprifol, bergsklint, benved, klematis, akleja, prästkrage, jättedaggkåpa, förgätmigej, självsådda smultron, lavendel, violer, höstanemon, strandiris.

Jag sätter flera ex av samma planta bredvid varandra så attd e verkligen syns. Annars blir det bara ett hopkok av lite vad som helst tycker jag.

Vid trappan ska jag sätta en hängvide. Jag har två buxbomsbollar här och kommer också att sätta två palmliljor. På ömse sidor om entrédörren kommer det att finnas en hög smal spaljé med vintergrön kaprifol och någon klematis, vilken har jag ännu inte bestämt.

Jag rensar inte så att det blir kliniskt rent mellan plantorna utan koncentrerar mig på att ta bort den förhatliga kirskålen, brännässlor och maskrosor.

--------------------
          Annika i zon 1

Citera

Inlägg i den här tråden
          Kat   Hur tänker ni när ni planterar?   15-05-2007, 13:40
          Bee   Det blir nog det sista du föreslog :) Fasst favvis...   15-05-2007, 14:08
          Tesa   Hihi..det där sista var nog huvudet på spiken, ja....   15-05-2007, 14:50
          Gillan   Planera :w00t: , ska man göra det med???? Nääääää,...   15-05-2007, 15:02
          Tezzla   Jag är nog en "plottrare". Men jag gilla...   15-05-2007, 17:54
          Ewa L   Jag är en äkta "planerare". Noga med fär...   16-05-2007, 07:09
          Kat   Jag längtar tills jag också har det där problemet ...   16-05-2007, 09:09
          olgak   Jag planerar oftast noga :), ritar upp rabatten oc...   16-05-2007, 13:16
          ingrid fuxwall   Önskar att jag kunde planera men å andra sidan kan...   16-05-2007, 21:01
          Ylva i Dalarna   Jag förälskar mig först...har inte alltid plats, k...   16-05-2007, 22:05
          Gillan   Jag förälskar mig först...har inte alltid plats, k...   16-05-2007, 22:57
          Cathis   Jag förälskar mig först...har inte alltid plats, k...   17-05-2007, 14:03
          Elihe   Inte heller jag planerar så värst mycket. Störtför...   17-05-2007, 01:53
          Blomstersmurfen   Inte heller jag planerar så värst mycket. Störtför...   17-05-2007, 06:03
          pleximaster   Jag har en idé på det större planet hur var varför...   17-05-2007, 06:03
          Nina65   Jag har en nyanlagd tomt, så jag har inre kommit s...   17-05-2007, 13:59
          lyckero   Jag tror inte att det finns något botemedel... Kan...   17-05-2007, 20:19
          Kajsa   Jag köper mest rosor, där är jag mycket noga med v...   17-05-2007, 20:26
          Irene_L   Jag planerar inget. Går jag på plantskolan är det ...   18-05-2007, 08:53

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 00:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon