Vi har en stor trädgprd 1200 kvm, och att plantera och hålla den i toppskick är omöjligt för oss, med jobb och barn och husrenovering. Jag har därför valt att prioritera entrésidan av huset, med rabatter längs med husväggarna och trappa upp till huvudingången.
Basen är några stora buskpioner som stod här när vi flyttade in för två år sen och som jag inte vågar flytta. Sen har vi ett fåtal rosor och lite annat krafs.
Jag har satsat på perenner i blått, rött och vitt och försöker få upp en lavendelhäck i framkanten av rabatterna. Jag har breddat rabatterna eftersom jag tyckte de var för smala, och håller på med att skapa en böljande kant. Ska man ändå prioritera den här sidan kan man lika gärna göra det ordentligt.
De sorter jag har än så länge är ett hopkok av det som redan fanns i trädgården och lite som jag har köpt till. Jag vill att det ska blomma så länge som möjligt så att man har något fint att titta på varje gång man går ut eller in. Jag kommer att lägga till julros som blommar extremt tidigt, och höstsilverax som blommar sent.
Just nu finns här: Lökväxter, buskpioner, riddarsporre, stormhatt, röda rosor, skäggbuske, kaprifol, bergsklint, benved, klematis, akleja, prästkrage, jättedaggkåpa, förgätmigej, självsådda smultron, lavendel, violer, höstanemon, strandiris.
Jag sätter flera ex av samma planta bredvid varandra så attd e verkligen syns. Annars blir det bara ett hopkok av lite vad som helst tycker jag.
Vid trappan ska jag sätta en hängvide. Jag har två buxbomsbollar här och kommer också att sätta två palmliljor. På ömse sidor om entrédörren kommer det att finnas en hög smal spaljé med vintergrön kaprifol och någon klematis, vilken har jag ännu inte bestämt.
Jag rensar inte så att det blir kliniskt rent mellan plantorna utan koncentrerar mig på att ta bort den förhatliga kirskålen, brännässlor och maskrosor.
--------------------
Annika i zon 1
|