Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Frosttåliga krukor, Vilka är det?
          Nina K
          Inlägg 17-05-2007, 01:07
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 102
          Medlem nr: 10 461

Hej alla! Jag är ny på forumet och överlycklig över att äntligen hitta lite likasinnade människor!

Jag tänkte försöka reda ut ett begrepp som jag länge grunnat över, nämligen "frosttåliga krukor". Det är ju väldigt få krukor som benämns som frosttåliga i handeln. När man frågar personalen säger de att endast plast, fiberclaykrukor och betongkrukor tillhör den kategorin. Men samtidigt hör jag ofta att glaserade krukor i stengods ska klara av att stå ute under vintern. Sådana säljs det ju hur mycket som helst av i handeln och till rimligt pris. Hur är det med detta?? Är glaserade stengodskrukor mer härdiga än terracotta (som ju inte klarar vintern alls)? Och hur vet man ifall det är stengods eller terracotta innanför glaseringen? Spelar tjockleken någon roll?

Eller måste jag helt enkelt köpa svindyra fiber- eller betongkrukor ifall jag inte vill ha korg eller trä?

Förra året köpte jag ett billigt trepack av ganska tjocka thailändka krukor på Jula som jag skulle gissa är stengods och de klarade faktiskt vintern. Även den stora. Å andra sidan har vi ju inte direkt haft någon vinter att tala om så jag är fortfarande osäker....

Vore tacksam för hjälp snarast eftersom min spontaninköpta klematis vill ha någonstans att bo help.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          kristerh
          Inlägg 18-05-2007, 15:15
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

Det beror på hur de "brännts" på om de klarar vintern, är de för porösa så vatten kan tränga in så kan de förstöras på vintern,
          det finns gott om glaserade krukor som tål vinterklimat, har flera, dessutom finns det även terracottakrukor som tål vintern, har sådana oxså,
          de flesta krukor som tål vintern är lite tyngre, de brukar märkas ut av fabrikanterna antingen med klisterlapp eller stämpel.

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 15:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon