Halaj!
Jag lägger in ett räkne-exempel på min egen laptop (Dell latitude) här. Jag läser innantill på Transformatorn: Input AC 100-240 V ~1,2 A (jag utgår ifrån att detta är max-ström) 50-60 Hz 71-101 VA Output DC 20 V 2,5 A
1. Då P=U*I får man: 100 V*1,2 A= 120 W Jag får alltså betala lika mycket i el som om jag hade en 120 w glödlampa (el. Vad som helst som drar denna effekt) på.
Jaha, men då blir det i slutändan värme av denna effekt? NÄ!
2. 20 V*2,5 A= 50 W Det går alltså in 120 W in i trafon och kommer 50 W ut!
Är det ”hål i slangen”, jag menar sladden?
Om någon tycker att det var lite krångligt redan här så sluta att läs vidare, för det blir värre...
Nu är det så att man har en induktiv reaktans i en kopparlindning. Den är också vinkelrät mot resistansen i lindningen. Man har alltså en resistiv effekt (P, den som man får ut) och en reaktiv effekt Q (som du inte får ut, du bara betalar för den via elräkningen) och deras vektorsumma bildar en skenbar effekt S. Denna skenbara effekt är i mitt fall 71-101 VA (se specen ovan).
3. Den reaktiva effekten är i mitt fall: Q= (S^2 – P^2)^1/2 => (101^2-50^2)^1/2= 88 W
Sammanfattningsvis: Jag betalar för 120 W. 120-101 = 19 W är förluster i trafon och likriktningsbryggan. Detta omvandlas till värme. De 50 W som datorn förbrukar blir i slutändan värme.
Hej hopp från
//T
|