Oj vad många olika "sanningar".
Här kommer min variant:
På '60-'80 talet använde vi oftast terminaler på arbetsplatserna. Dessa tog mycket stryk av att värmas upp (varför kan vi lämna till överkursen

) och rådet var därför att lämna dessa påslagna då kostnaden för strömmen var försumbar gentemot priset på terminalen.
På '80 talet när jag jobbade på IBM så var det till och med någon centralt som räknade på detta och rådet blev "lämna på under veckorna men slå av på lördag/söndag".
Sedan kom persondatorerna som till en början också for ganska illa av att slås av och på ofta (mest skärmar och diskar men även processorer ("PC'ns hjärnor")) så då fick man rådet på sin arbetsplats att lämna maskinen påslagen (för det kan väl inte vara så att man inte orkade vänta för att bli ansluten till nätverk m.m. på morgonen?

). Det är nog detta som lever kvar i våra tankar när vi är rädda för att stänga av för ofta.
Numera så är det inga tekniska problem att slå av och på PCn ofta (hmm... jag menar det inte ala treåring (av, på, av, på, av, på....)) så gör som ni känner bäst. Själv sitter jag flera gånger dagligen en 10-20 minuter så min PC står på i princip jämt. Den är modern så både skärm, processor, hårddisk m.m. går ner i energisparläge relativt snabbt. Däremot hade jag en äldre maskin (dvs säkert två år gammal

) som aldrig gick ner i viloläge så den stängde jag av efter varje användning.
Två saker att tänka på dock (enligt mig):
- Vi hade på kort tid två äldre (3-4 år) skärmar på jobbet som började brinna (damm klart misstänkt). Som tur var hände det i båda fallen på dagtid så det ställde inte till något. Nu är våra regler tydliga: maskinerna ska stängas av när vi går hem för dagen.
- En PC mår programvarumässigt (dvs Windows m.m.) bra att startas om då och då. Alla program "städar" inte riktigt efter sig i minnet så efter ett tag så finns mindre s.k. resurser tillgängliga att använda. Om maskinen börjar trassla så prova alltid att starta om den, ofta löser sig problemen automatiskt då.
(Ops! Den här kommentaren har ju inget med att spara energi att göra men kanske kan hjälpa någon ändå).
Glada hälsningar,
Mimmi