CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 19-05-2007, 15:10)

Jag har frösått och fått plantor av Lunddockan och så här har jag gjort. Första året så får plantorna stå kvar i sin kruka orörd, år 2 skolade jag om dom en och en för att i år (3:dje)ska jag plantera ut dom på friland om dom får sina första karaktärsblad. Jag tog faktiskt en planta ur krukan första året och planterade ner den i rabatten direkt utan att den hade fått något karaktärsblad. Den plantan kom upp förra sommaren men jag har inte sett något i rabatten ännu, det är för tidigt. Förra årets Lunddockesådd står kvar i sin kruka ännu men jag ser att plantorna har så smått börjat visa sig så i sommar ska dom 'groddarna' få en egen kruka

Lycka till! /Helen
http://www.alltomtradgard.se/gardeninglist..._Glaucidium.jpgJaha ja...där ser man... Så har jag då fått lära mig nåt nytt igen då...
Ett endaste frö grodde hos mig, det grodde i kylskåpet efter 2½ vecka. Nu har den lilla fröplantan stått under lysrör sen 6/3 och ingenting har hänt, inte ett enda karaktärsblad på över två månader. Då tröttnade jag och planterade den lilla i fräsch plantjord, tror ni att den började växa då? Inte! Den tynade så sakterliga bort, nu står den brun och vissnad i sin kruka och jag har lärt mig något nytt... Man ska beväpna sig med en ängels tålamod om det öht ska bli nåt av de där segisarna...