Clivia, ..Vilken hand du har, jag skulle nog också gärna vilja veta lite mer än att den finns i ett västfönster...Har du dragit upp den själv? Har den varit inne hela tiden,? Hur gammal är den ? Det enda vi har kommit fram till är, att ju färskare fröet är, ju lättare gror det, och detta verkar gälla speciellt för quadrangularis. Den enda som har lyckats hitintills säger att den växer som ogräs när den väl har hittat sin plats, men hon har inte fått frön i frukten..Just nu är det en i Huelva som har ett par på gång ( det var hon som skickade mig sticklingen som dog när jag planterade om den och satte ut den. Men det är lite roligt , för vi är alla som i en sekt som har Quadrangularis som ikon
Får jag låna bilden för att få mina forumskompisar i spanien att gråta?? eller ska jag ge dom den här sidan så att dom får komma själva??
Egentligen är det otroligt att ni i Sverige har så fina blommor, som vanligtvis inte är så lätta. Under sommaren är det normalt, för alla växter vill ju ha lite svalare på natten, och det har vi aldrig, snarare tvärt om. Dessutom har ni ju så många fler soltimmar, och det betyder ljus, för jag har märkt att det viktigaste för en växt är temperatur och ljus.
Vi har alldeles för varmt under nätterna, och solen står mycket högre här, så det är svårt att få ett ljus som passar.
Inomhus är det väldigt svårt med att ha vissa blommor, mest ser man Dracenas, Gullrankor någon enstaka Hoya, nån palm och inte mycket mer..Nu hör det till att vi inte har hyllor över elementen vid fönstret, för alla fönser öppnas inåt.
Grattis grattis till dom blommorna, jag är verkligen imponerad, och den andra blomman är fin den med