Massa intressant läsning ...
Clivia...Tack för att jag får låna dina bilder för att visa dom, jag ska sätta in att det är dina. Självklart vill jag be om lov till det, det är ju dina, och dom kan du vara stolt över. Vilka härliga exemplar du har, mycket jobb ligger bakom, men det är ju sånt jobb som vi älskar, för att se en efterlängtad blomma öppna sig är en väldigt speciell känsla.
Jag har alltid beundrat er som är duktiga att ta fram sticklingar, jag är inte bra på det. När jag läser om att ni tar en bit, stoppar ner den i jorden, men ev en plastpåse över, och vips har ni rötter och en ny blomma

Däremot lyckas jag rätt bra med att få dom att gro, var och en får vara glad över det man lyckas med, och det man inte är bra på får man fortsätta att prova tills man lyckas.. Vilken tur du hade som hittade så många sticklingar..visste du redan då att det var en quadrangularis det rörde sig om ?? Det var ju synd att jag inte var i närheten för att få en bit av "avfallet", för även om jag är dålig på sticklingar så ställer jag alltid upp för att försöka ...men du har rätt i att det där med att ha en 2 Kgs frukt hängande i köksfönstret är väl kansk inte det man strävar över, men det lär vara många frön i den

Jag tror också att ljuset och temperatren är det viktigaste, och i tropiken har dom ju som du säger, samma temp så gott som jämmt, och sen har dom ju också blommor året runt. I dom andra länderna blir det väl som du säger ljussvängningar eller tempändringar som gör att knoppningen kommer igång.
Min Passi öppnade sig också med ljuset, och slöt sig när det blev mörkt, jag trodde i min enfald att den skulle öppna sig dagen efter, men det gjorde den inte. Den sitter fortfarande kvar, men den har skrynklat ihop sig, så nu är jag lite spänd på om det kan bli en frukt. Den andra knoppen är fortfarande stängd. Från början var det 3 knoppar, men den tredje blev gul och trillade av, men växten klättrar uppåt så man vet ju inte , det kan ju komma fler knoppar.
Bra att jag fick veta att man inte ska flytta dom eller vrida på dom, ungefär som Hibiskusen, för den tappar ju knopparna om man rör för mycket på den..
Flaxss...med passi c, menar du caerula ?? Det är ju en sån som jag har, men den stängde sig på kvällen. Har du kanske någon stark lampa i närheten som får den att tro att den ska öppna sig nattetid??? Dom säger ju att Ponsetian vill ha kolsvart för att få sina röda blad, och att en gatulykta kan göra att dom bladen uteblir (( min blev röd trots att den inte stod kolsvart, men undantagen konfirmerar ju reglerna))
DU säger att dina är öppna på morgonen, och det stämmer ju, för ni har ju ljust redan mycket tidigt om mornarna i Sverige, och om den sen har runt 30 i solen så får den ju vad den vill ha, varmt och ljust..men mysteriet om vad som sätter igång knoppsättningen får vi fortsätta att forska i. men jag tror att Clivia har rätt när hon säger att det måste bero på någon ändring i vädret ..