Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Familjeträd av äpple, Någon som har erfarenhet?
          katrin
          Inlägg 19-05-2007, 13:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 111
          Medlem nr: 2 053

Vi har fått ett presentkort att köpa ett familjeträd -fyra sorter. Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av detta? Funkar det?Har hört att de gärna blir sneda, att någon sort kan ta över. Stämmer det? Är det fint eller ser det mest konstigt ut? Vilka sorter brukar ingå?

Vad tror ni, är det ett bra köp eller ska vi hellre satsa på ett vanligt äppleträd?

--------------------
          Katrin

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 23-05-2007, 01:24
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Om man har ett familjeäppelträd tycker jag man ska njuta så mycket man kan av det. Om man är i situationen att man kan välja att köpa nya träd så tycker jag man ska välja bort familjeträden. Visserligen ger de flera sorters frukter på samma träd redan från början (efter de vanliga 5-10 åren som man vanligtvis får vänta på äpple) men man förväntar sig ofta mer av sitt äppelträd i trädgården, t ex att det ska gå att sitta, klippa gräs eller gå under dem (det går ofta inte med familjeträden eftersom ymparna sitter så lågt och man inte vill stamma upp trädet), att de ska vara hyfsat symmetriska, att de inte ska vara mer känsliga för svampsjukdomar än vad äpple normalt är mm.

Och i detta håller inte familjeträden. Mycket bättre för att få mycket frukt på liten yta är att sätta en spaljé, göra en fruktberså, en frukthäck eller att köpa ett äppelträd som är satt på en grundstam (rot) som gör att det inte blir så stort, eller att sätta ett äppelträd som får växa till dig och senare ympa in flera sorter i det yttre grenverket. Om man låter träden blir 20 år och sedan ympar kan man ha många fler sorter än 4 dessutom. I mitt 26-åriga äppelträd har jag över 25 sorter, och det i det yttre grenverket.

--------------------

Citera
          ewa zon 3
          Inlägg 23-05-2007, 09:43
          Länk hit: #3

Gäster

CITAT (Cilla @ 23-05-2007, 02:24) *
          Visserligen ger de flera sorters frukter på samma träd redan från början (efter de vanliga 5-10 åren som man vanligtvis får vänta på äpple) men man förväntar sig ofta mer av sitt äppelträd i trädgården, t ex att det ska gå att sitta, klippa gräs eller gå under dem (det går ofta inte med familjeträden eftersom ymparna sitter så lågt och man inte vill stamma upp trädet

Viktigt det här med stamhöjd tycker jag för när grenarna sitter lågt så blir trädet svårskött och man måste hela tiden kröka rygg för att komma åt under. Visst går det att få trädet någorlunda snyggt genom beskärning men jag tycker att det tar mer tid och är svårare att få till det bra jämnfört med ett "En-sorts-träd"
          Även familjeträd blir stora med tiden och sitter grenarna lågt "äter de upp" mycket yta på en liten tomt eftersom du måste gå runt och det är svårt att utnyttja ytan under till något vettigt.
          Vi tog bort vårt familjeträd förra året, mycket pga att det var bara en av sorterna som var frisk och gav fina äpplen. Det var dessutom den mest svagväxande sorten och de andra bredde ut sig och skuggade den "bra" sorten trots beskärning och gallring. Rent estetiskt såg trädet konstigt ut tycker jag men det är ju personligt.

/Ewa

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 18:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon