CITAT (Cilla @ 23-05-2007, 02:24)

Visserligen ger de flera sorters frukter på samma träd redan från början (efter de vanliga 5-10 åren som man vanligtvis får vänta på äpple) men man förväntar sig ofta mer av sitt äppelträd i trädgården, t ex att det ska gå att sitta, klippa gräs eller gå under dem (det går ofta inte med familjeträden eftersom ymparna sitter så lågt och man inte vill stamma upp trädet
Viktigt det här med stamhöjd tycker jag för när grenarna sitter lågt så blir trädet svårskött och man måste hela tiden kröka rygg för att komma åt under. Visst går det att få trädet någorlunda snyggt genom beskärning men jag tycker att det tar mer tid och är svårare att få till det bra jämnfört med ett "En-sorts-träd"
Även familjeträd blir stora med tiden och sitter grenarna lågt "äter de upp" mycket yta på en liten tomt eftersom du måste gå runt och det är svårt att utnyttja ytan under till något vettigt.
Vi tog bort vårt familjeträd förra året, mycket pga att det var bara en av sorterna som var frisk och gav fina äpplen. Det var dessutom den mest svagväxande sorten och de andra bredde ut sig och skuggade den "bra" sorten trots beskärning och gallring. Rent estetiskt såg trädet konstigt ut tycker jag men det är ju personligt.
/Ewa