Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Familjeträd av äpple, Någon som har erfarenhet?
          katrin
          Inlägg 19-05-2007, 13:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 111
          Medlem nr: 2 053

Vi har fått ett presentkort att köpa ett familjeträd -fyra sorter. Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av detta? Funkar det?Har hört att de gärna blir sneda, att någon sort kan ta över. Stämmer det? Är det fint eller ser det mest konstigt ut? Vilka sorter brukar ingå?

Vad tror ni, är det ett bra köp eller ska vi hellre satsa på ett vanligt äppleträd?

--------------------
          Katrin

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Jan af Lisö
          Inlägg 23-05-2007, 10:34
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Konstigt att de egentligen heter familjeträd, borde heta något i stil med Sort X med sorterna Y, Z, w inympade !!!

Jag har bara unga (planterade 2000 och 2002) familjeträd, plommon och päron, och kan konstatera följande:
          - Plommonträdet är Opal, med en gren Viktoria och en gren RC'd Oullins (tror jag). Till slut blir det väl 95% Opal, men de är goda också och mognar tidigt. Viktoria är inympad "i mitten" så trädet ser än så länge symmetriskt ut och 3:e ympen (RC'dO ?) växer inte starkare än de andra, i alla fall inte ännu.

-Päronträdet är mer intressant, stammen och 2 nedersta grenarna är Clara Frijs, sen finns det en gren Götebeorgs Diamant samt en gren Gråpäron. Toppen är Carola (sorter är mina ansatser då jag inte har fått några päron ännu). Det innebär att om något decennium blir det mesta av trädet Carola. Ser också att Gråpäronympen är mycket starkväxande och riskerar i fratiden att bli väldigt dominant och göra trädet ytterst osymmetriskt.

Så går det om man köper träden först och börjar engagera sig i trädgårdsforumet sen !!!

De kommer att få leva så länge de är friska, ger goda frukter och inte ser för fula ut.....

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 10:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon