Jag är hundägare, men både jag och min hund gillar katter. Grannens katt kommer in till oss ibland och snackar lite och han är välkommen.
Jag vet inte om ni hängde med i hunddebatten angående blandrashundar för något år sedan? Då visade det sig att även hundägare som "kommit över" billiga blandrashundar behandlade dem ungefär på samma sätt som s.k. sommarkatter. Man hade räknat ut att medellivslängden på en blandrashund då var ca 1,5 år! Det innebär ju att så fort det söta (och jobbiga!) valpstadiet är över är hunden inte längre intressant. Sjukt! En inställning lika främmande för mig som att slänga ut katter då sommaren är över.
Då har jag tänkt på en sak. Ser ni någonsin s.k. raskatter (siames, birma, perser, ragdoll, abessinier, m.fl.) ute fritt strövande? Är det så att om man har betalat 5000 till 10000 kr för sin katt, så får den inte gå fritt ute? Själv har jag aldrig sett en raskatt ute utan lina eller koppel. Anledningen till min undran kom när jag kollade djurannonser på blocket och kattungar av rasen maine coon (som jag gillar) såldes i en annons. Där stod det uttrycklingen att uppfödaren inte sålde till folk som skulle låta katten gå ute!
Diskuteras detta någonstans egentligen? De måste ju vara lika stort djurplågeri att hålla en raskatt inomhus (eller i band) som en korthårig europé (även kallad bondkatt

)?
Jag har själv tänkt skaffa katt så småningom, och faktiskt är en av anledningarna att min hund älskar dem. Det som stoppar mig är att jag inte vet om jag vill att den ska springa ute fritt, eftersom jag är orolig för vad som kan hända. Samtidigt får ju min hund vara ute och springa (eftersom det är en lydig hund), och det är kanske väl grymt att inte låta kompisen få följa med? Ja, huvva, kanske blir det ingen katt i alla fall?