Det nya kålnätet har diskuterats på ett par ställen i forat. Nu börjar jag en egen tråd i ämnet. Börjar med följande som jag saxat från en maildiskussion mellan mig och Nelsons Fröer: " Fråga 1: Jag undrar om det nya kålnätet skyddar mot frost som den vanliga fiberduken gör?
Svar: Kålnätet skyddar till en viss del men fiberduken är att föredra.
Fråga 2 : Jag gillar skarpt kålnätets lätthanterlighet! Mycket smidigare än vanlig fiberduk, nu kommer en till fråga därav: Kan sådan här duk funka som skydd för morots- och kålflugan? undrar Helena
Svar: Om du har haft flugor innan på kålen eller morötterna ska du inte odla på samma ställe igen. Flugorna övervintrar i jorden. Sen kan du använda kålnätet till kålen och morötterna."
Jag har själv hittills lagt nät över kålplantorna av olika slag. Om problem med olika flugor funnits tidigare på min nyinförskaddade kolonilott vet jag inte! Och jag har heller inte odlat kål med vanlig fiberduk. Däremot utan duk och det mesta blev uppätet. Nätet är vackrare att se på än vanlig fiberduk. Och man ser plantorna igenom! Nån som nappar på att skriva i tråden denna odlingssäsong?
--------------------
"brukar är inte alltid"
|