Knölklockan är mitt värsta ogräs. Dock har jag förlänge sedan gett upp ideén om att bli av med den. Jag har en ganska stor tomt och den finns överallt, i rabatter i gräsmattan i grusgången osv. Rötterna sitter ju otroligt djupt och kan skjuta nya skott genom det mesta. Dessutom får den ju tusentals frön. Så även om du täcker ordentligt kommer fröna från grannens plantor att etablera sig uppifrån sas. Men det kommer att minska problemet i allafall, och småplantor är lättare att rensa bort. Själv täckte jag en gång med blöta tidningar och kompostflis, och det höll ju undan invasionen lite, i allafall första året. Hur gör jag då? Jo jag rensar varje år i rabatterna, det tar några år innan fröplantorna bildat den där jättedjupa tjocka roten och de blommar inte förrän då. På detta sätt hålls den tillbaka och konkurerar inte ut mina plantor. Att rensa under vresroshäcken är alldeles för smärtsamt (=taggigt) men jag tar en del och ser till att plocka av "alla" blommor. Nu när jag känner igen småbladen kan man ju rensa tidigt. Så vi samexisterar knölklockan och jag, att utrotningskrig skulle ta för mycket tid och kraft. (Jag provade t o m Round Up en gång, men insåg att det skulle behövas stooora mängder för att nå resultat. Visst gulnade och dog plantorna jag sprutat på, men de kom igen senare på säsongen.) Den är ju ändå inte som kirskål (som jag inte har) så att den kväver allt i sin väg. Har man bara accepterat att den alltid kommer att finnas så går det bra att odla växter ändå. Fast någon annan här kanske har lyckats bättre.
|