I år blir det en nyhet för mig - jag ska bygga ett tomtehus... Blir ett med granrusk och dylikt där nygjorda tomtefar ska stå. Han är brunklädd med tomtelångstrumpkläder och kommer med säckar med intressanta bär och pinnar inlagda i mossa... Ganska stor, nära 1 meter hög.
Bakgrunden är att min mest anskrämliga sida vetter åt stigen där förbipasserande går. Jag har visserligen hängt upp lite stenkonst och satt en armeringskupol där för att förgylla vyerna lite, men det är ju inte alla som uppskattar sådant heller. Förra vinterns isskulpturer blev inte helt lyckade och stod mest som farliga Pisatorn vid stigen och den årliga ballongupphängningen i träden vissnade snabbt på grund av kylan, men i år ska jag överraska lite med något ingen tror kan uppstå i min trädgård - ett tomteland.
Så i år ska det bli en liten grankåta, en oljelampa som brinner i 16 timmar på en fyllning, en tomte och kanske ett troll i kott som ska skymta mellan bygghögarna. En krans av spansk peppar ska tillverkas till dörren också.
Och självklart - till lucia kläds skorstenen med glitter som vanligt. Hinner jag inte få spisen klar för eldning ställer jag nog en trollkotte på den också.
--------------------
|