CITAT (vickeva @ 18-11-2003, 19:31)
CITAT (Ewa L @ 18-11-2003, 06:49)
Älskar julen!! Blev "lurad" på julfirandet som barn, och det tar jag igen nu.

åååå stackars dig, hur då lurad?
Jag älskar också julen, och framför allt nu när man har egna barn så känns det så viktigt att de ska få en härlig jul, så att de kan sitta och minnas och tycka att julen var härlig. Tänk om de känner sig lurade på julen..

Nu får jag lägga på en rem känns det som..
Min mamma tillhör en frireligiös sekt som inte firar jul -- Jehovas Vittnen. Det är naturligtvis hennes rättighet, men hon tog också ifrån mig vad jag ansåg var min rättighet -- julen (bl.a.) Tar igen det idag, har också haft många riktiga traditioner för mina barn. Ofta små, enkla men för oss viktiga. Det är också min rättighet idag att vara ateist!
- - -
Tror inte alls du behöver lägga på någon rem. Det viktigaste du kan ge dem är ju dig själv och din tid. Att julpyssla, baka...
Vi (dvs barnen och jag) brukade göra julklappar själva och då började vi i oktober med olika teman. Ett år var ex.vis temat ljus. Stöpta och gjutna ljus, men jag köpte även ljusmassa som vi modellerade med. Snögubbar, tomtar, frukter... Kanske inte så vackra, men mycker personliga och uppskattade. Har många tips, om någon vill ha -- hör av dig.
Ett annat år gjorde vi kalendrar. De ritade varannan sida (dvs månad) själva. Många månader hade "luktbilder". December månad med julgröt beströdd med kanel ex.vis.
Ett år gjorde vi kylskåpsmagneter i gips. Allt detta är alltså inte dyrt, det "kostar" bara tid.
Ofta har ju redan mormödrar/farmödrar etc. allt de behöver, och de uppskattar ofta betydligt mer denna typ av presenter.