Ja, jättetur att det gick bra

Vänstersvängar är den enskilt största risken på landsvägar, och det har talats om att förbjuda dem helt åtminstone på 90-väg. Eftersom nästan inga bilar håller korrekta avstånd blir det ofta farliga situationer när 2-3 bilar lägger sig ut, men den fjärde bilen kanske bara "plötsligt" ser att en bil står blick stilla ett hundratal meter framåt - då hinner man knappt lägga foten på bromsen.
Jag har bott vid 90-väg, numera 70-väg, i många år och har _aldrig_ vågat ställa mig still för att svänga vänster. Om jag inte har 100% rent i backspegeln. Det finns alltför många idioter i trafiken som inte håller avstånd - och någon sekunds ouppmärksamhet är helt normalt för alla bilförare.
I Norge är den mest olycksdrabbade gruppen inte unga, eller gamla, eller damer, utan manliga BMW-förare i åldern 35-40 år, som kör en bil som är nyare än 1 år. Som tur är är bilarna ofta relativt trygga att krocka med - man får hoppas att deras offer i de fall det inte handlar om singelolyckor också har råd att ha bra bilar.
Tillägg : det är mycket möjligt att de höll 70. 70 är ganska hög fart att krocka i, hade de kört 90-100 hade bilarna nog varit mer demolerade.
Tillägg2 : jag hoppas vänstersvängar på 90-väg förbjuds, kanske även 70-väg. Att stanna i körbanan är helt enkelt för farligt - om man inte gör det för en älg eller så.
Redigerat av Pirum: 02-06-2007, 18:33