Spontant tänkte jag som Hannele på rönnar (jag tycker också om den dyrinköpta ullungrönnen) och benved. Katsuran tror jag vill ha varmare zon men kanske finns varianter osm jag inte känner till. Den är fantastisk i färg men i formen tycker jag att flerstammig rönn är vackrare.
Om trädet ska vara glest och får vara högt - fågelbär, prunus avium, eller något prydnadskörsbär? Vissa blir dock ganska täta även om de aldrig kan konkurrera med tätheten hos lönn t ex.

Fågelbär
Dessa kan man plantera nära hus, plattor och annat, det brukar sällan ställa till problem. Rotsystemet hos körsbär är relativt litet och finförgrenat.
Sedan kanske du har sälg i skogarna kring dig, men det är ett underskattat träd i trädgårdarna tycker jag. Glesa och inte så höga att de skapar debatt. Salix caprea, finns i många olika former och varianter. Illgröna stammar på vintern, vackra tassar på tidiga våren, glesa och inte så höga som flerstammiga, vackra silvriga blad. Fantastisk som pollengivare till humlor och tidiga pollinerare, håller fruktträdgården fruktsam.
Ja och tänker man vidare så är ju ask ett glest träd också, men då talar vi om höga kronhöjder.