Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Prunus Accolade & Acer platanoises drummondii, erfarenheter från zon 5?
          Eva 33c
          Inlägg 04-06-2007, 11:46
          Länk hit: #1

Gäster

Jag skall köpa ett träd, platsen är klar. Och jag funderar på dessa två (se rubriken). Kruxet är att härdighetsmärkningen varierar, tom i plantskolan. På den ena står det zon 5 på etiketten men zon 4 på skylten, på den andra tvärtom. Söker jag på nätet får jag uppgifter som säger zon 3, och för lönnen även zon 5-6.
          Man vill ju inte gärna byta ut ett träd efter något år, därför tänkte jag höra med er om ni har något av dessa träd i zon 5 eller mer och hu de utvecklats hos er.
          Båda två var också ympade på sin stam, brukar dessa alltid vara det?
          confused.gif smile.gif

(Ställde frågan i fel forum om någon tycker sig läst detta förut...) blush.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Eva 33c
          Inlägg 04-06-2007, 13:42
          Länk hit: #2

Gäster

Tack för svar Cilla. smile.gif
          Platsen är redan bestämd, så jag söker ett träd som passar där. Men väldränerat är det nog. Grus kan man alltid skaffa och marktäckare har jag också tänk ha där. Fast brokbladig kirskål kanske blir för häftigt...?
          Är Accoladen alltid ympad när den växer på stam? Den jag såg på Plantagen var det.

Har du (eller någon annan) något att säga om den brokbladiga lönnen, Acer Drummondii? Det är också ett väldigt vackert träd. Även den var ympad på stammen, men det kanske alltid är så?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 10:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon