Det här är dessvärre något som förekommer hela tiden på Internet. Jag får varje vecka, året runt kanske något hundratal av den typ av mail som du beskriver. Tyvärr kan du inte göra någonting, mer än att gilla läget. Vem som helst kan skicka mail med din mailadress som avsändare.
Men - för att förklara det väldigt förenklat - på Internet är det inte E-postadresser eller www adresser som räknas egentligen. Det är så kallade IP-adresser, som är unika för varje användare i varje enskilt ögonblick. Tittar man på det mail som skickats i ditt namn kan man se vilken IP-adress det skickats ifrån, och därmed i förlängningen vilken dator. Skulle någon mot förmodan anklaga dig för att skicka Spam (vilket jag inte tror, de flesta inser att Spam ALLTID kommer från stulna adresser och att det inte är någon mening att anklaga avsändaradressen, har t ex aldrig hänt mig, trots säkerligen miljoner Spam skickade med mig som avsändare) så är det bara att hänvisa till avsändar-IP-adressen, och att de skall spåra den istället.
Ta det lugnt alltså, känn inget obehag och radera mailen om du vill.
Det bästa du kan göra för att skydda dig mot detta framöver är som någon redan skrivit - skriv ALDRIG ut din mailadress i något publikt Forum eller på någon publik webbsida. Det finns som program som inte gör annat än scannar av alla webbsidor och samlar in mailadresser de hittar. Dessa används sen både för att använda som avsändare av spam, och som mottagare.
/Maria - som jobbar med IP hela dagarna och är rätt luttrad vad gäller fejkade avsändaradresser.
|