I en liten radhusträdgård hade jag citronmeliss, och något jag märkte när jag rensade i rabatten var att citronmeliss har starka, långa rötter som lätt kan kväva det som är lite känsligare. Hade en löjtnantshjärta i närheten, och den höll på att kvävas av citronmelissens rötter. Av erfarenhet vet jag att den har lätt för att sprida sig - det är inte svårt att ta bort den på oönskade platser, men den växer till sig ganska fort så man får vara snabb om man inte vill att citronmelissen ska ta över i rabatten.
Låter lite märkligt att den inte vuxit till sig i din rabatt... Om du vill att den ska sprida sig tycker jag du ska testa att dela på den, eller eventuellt köpa en ny planta. Så själv funkar ju bra med. Jag vet inte vad för jord den trivs bäst i, men en känsla säger mig att den inte är så extremt kräsen. Jorden jag hade den i var nån blandning av både sand- och lerhaltig - fast jag hade inte "arrangerat" jorden för just citronmelissen, utan det var mest bara så att den var som sådan, den jorden som den växte i..
--------------------
Odlar på västkusten i zon II
|