Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> En fråga om tacksamhet...
          MrNorth
          Inlägg 07-06-2007, 09:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 491
          Medlem nr: 2 831

Hej!

Jag har en knepig sak jag har funderat på ett tag nu... Bakgrunden är att min kompis fick småsyskon för 10 år sedan, tvillingsystrar. Och jag blev då gudfar åt den ena av tjejerna. Sen dess har jag ställt upp för dem i min mening väldigt mycket, gett dem fina presenter på födelsedagar o julafton, funnits till hands när de är ledsna eller vill prata, lärt dem cykla, tagit med dem till simhallar, åkt och fiskat med dem osv osv. Jag brukar i genomsnitt ägna en dag i veckan åt att hitta på saker och ting med dem... ibland blir det mer, exempelvis om de behöver hjälp med läxläsning och sånt.

Allt detta är ju ingenting jag *måste* göra, men dels gör jag det för att det ger väldigt mycket tillbaka, och dels så anser jag att saker som att cykla, få vara med o grilla, fiska osv är saker som barn ska få göra och att deras egna familj inte ägnar sig tillräckligt mycket åt dem.

Det jag har funderat mycket på är vad man ska förvänta sig för sorts tacksamhet? Bör man förvänta sig någonting alls? Det som jag känner hade varit roligt är att nån gång få höra från föräldrarna, storebrodern (kompisen) att man gör ett bra jobb, kanske spontant bli inbjuden på middag eller i alla fall på något sätt blir behandlat som om man är en speciell vän till familjen (vilket jag uppfattar mig själv som), då jag inte vet någon annan som ställer upp så som jag gör. Kanske är det så att de till andra säger dessa saker men det är aldrig något som når fram till mig, vilket jag tycker är konstigt.

Och senast när de två var hemma hos mig pratade vi om skolan (jag hade köpt pizza till oss alla) och de hade fått nån uppgift att skriva om deras familj o vänner... och fick höra att de hade berättat för alla i klassen om hur snälla deras storebror är (som i min mening är en snåljåp) och deras andra brorsas flickvän som ibland hjälper dem med läxorna osv osv. Då var jag bara tvungen att fråga, "vad sa ni om mej då?", och fick svaret "vaddå dej skrev vi inget om... kanske ska vi skriva lite när vi berätta om våra andra kompisar"

Snacka om att jag fick lust att sjunka genom bordet... jag hade just köpt pizza för över 100 spänn + allting annat jag gjort men ändå fanns det inget som fick dem att nämna mig ens. Och jag har funderat lite på det och kan inte egentligen komma på varför jag i såna sammanhang inte existerar medans alltid när vi hittar på saker o ting eller när jag nämner jag ska hälsa på så blir de överlyckliga eller när vi bara ser på en film hemma hos mig o myser i soffan, då märker jag att de stormtrivs hos mig och med mig. Men varför det inte går att nämna mig i positiva sammanhang det förstår jag inte. Det finns ju de som har väldigt svårt att säga positiva saker om folk i allmänhet, men då de rosar sina syskon som jättesnälla verkar det inte vara problemet...
          Och deras föräldrar bjuder in andra människor på middagar, fika och annat men jag har aldrig blivit inbjuden på något utöver typ födelsedagar o sånt där "alla" bjuds in.

I förrgår bjöd jag exempelvis in deras storebror till att äta upp resterna (det kom mindre folk än väntat) efter en grillbuffe som jag hade haft med några arbetskompisar kvällen innan. Hans syskon hade precis slutat skolan och dök upp de oxå, vi satt och mumsade rostbiff, potatissallad på min baksida och jag bjöd på glass o allt möjligt.
          Och i går när jag hade vägarna förbi såg jag att de spelade fotboll på deras gräsmatta (ungarna deras andra brorsa och hans tjej) så jag bjöd in mig själv för att snacka o spela lite... och vi spelade i ca 10 minuter sen skulle de gå in och äta, jag väntade snällt på gräsmattan, det var jättevarmt väder... så jag tänkte de kommer väl åtminstone ut och frågar om jag vill ha nåt dricka, en glass el nåt... men ingenting. Som vanligt så behandlades jag som luft när det gäller att bjuda tillbaka.

Mitt dilemma är att jag har lust att ryta till på skarpen. Jag anser ju att tacksamhet och uppskattning ska komma automatiskt, men i detta fallet gör det av någon anledning det. Och man kan ju inte tvinga någon att visa uppskattning det är ju helkonstigt. Så frågan är vad jag ska göra? Ingenting kanske? Jag känner mig verkligen inte tillfreds med så som det är nu men frågan är om jag kan göra något för att påverka det? Det är alltid svårt att prata om sånt speciellt med personer som står så nära som de gör...

/ha det!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Bettson
          Inlägg 07-06-2007, 10:33
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Att inte kunna bjuda på middag. Kan jag inte förstå riktigt. Det tror jag är områdesbundet.

Ifall det kommer en extra och man har en fläskkotlett per person så skulle jag dela dessa i bitar. så får man kanske två mindre bitar i stället för en hel fläskkotlett. Sås och potatis finns väl alltid. Och lite mera grönsaker i katrullen går väl alltid att hälla i. Finns det hjärterumm så finns det stjärterum brukade min mamma säga. Dvs alla får plats vid bordet och då delar vi på maten.
          Så gör man där jag är född i alla fall. Och skulle maten mot all förmodan inte räcka till en gäst till så erbjuder man en smörgås, glass eller åtminsone en dricka om det är varmt.

Fast där jag bor nu så gör man som Mr North`s vänfamilj. Vilket i min mening är ohyfsat. Tuggorna skulle växa i munnen på mig ifall jag satt och åt och inte alla satt med vid bordet.

Här på trakten har jag dessutom lärt mig att man inte vill acceptera en inbjudan på mat för då känner man sig skyldig att bjuda igen, vilket man uppenbarligen inte vill göra.

Själv gjorde jag det uppenbara misstaget att bjuda öppet hus på ortens närbelägna Värdshus när jag fyllde 50. Vi hade en stort beställt afternoon tea. Tyckte det var otroligt bekvämt att slippa städa, förbereda ev mat för långväga släktingar och baka en sjuhelsikes massa kakor och tårtor osv. Bara betala 119 kr per person. Tyckte det ar ett bra pris och som sagt ville ha en beväm bra dag. Att ha en rolig 50-årsdag utan att vara utsjasad det var min 50-present.

Naturligtvis begriper jag mig fortfarande i på ortsbefolkningen efter 20 år. Att bjuda så här ansågs "för fint", för då blev man skyldig att bjuda tillbaka så därför kom man inte alls. Jag överskred nämligen normen om kaffe i hemmet, sju sorters kakor, tårta och ovanpå det smörgårtårta. Man ska tydligen slita häcken av sig när man fyller 50.

Så MR North, ta inte åt dig personligen det är nog mera ortens kutym som gäller. Fast vore jag så ung som du så skulle jag hellre flytta till något trevligare place, där folks sociala umgänge stämmer bättre överens med ditt eget.

Citera

Inlägg i den här tråden
          MrNorth   En fråga om tacksamhet...   07-06-2007, 09:15
          anna_rispan   Mmm, runt sånt där fiins det precis som du själv s...   07-06-2007, 09:23
          emmas matte   För låt, men är de lika ohyfsade mot alla, Det är ...   07-06-2007, 09:27
          Malvia   Det verkar som föräldarna inte fattar, utan tar di...   07-06-2007, 09:36
          Biggan_   Det verkar som föräldarna inte fattar, utan tar di...   07-06-2007, 09:39
          Alba   Vilken fantastisk person du är. Tänk om alla barn ...   07-06-2007, 09:40
          anna_rispan   Nu har jag läst en gång till. Din relation till b...   07-06-2007, 09:41
          MrNorth   Oj vilka snabba svar ;) Fler än jag som har fikara...   07-06-2007, 09:51
          Tesa   Jag vet inte riktigt vad jag ska säga..hoppas bara...   07-06-2007, 10:19
          herkules   all heder åt en gudfar som du! :) även om d...   07-06-2007, 10:49
          MrNorth   tack Tesa för dagens ros... :) Nu är jag glad...   07-06-2007, 10:53
          Bettson   Flytta blir det nog inte tal om, vi bor i ett vill...   07-06-2007, 11:14
          Magdis   Vilken toppengudfar du är! Det finns inte mång...   07-06-2007, 14:20
          Bettson   Jag tror nog också att det är lite olika viket beg...   07-06-2007, 15:13
          anna_rispan   Men sånt borde man väl prata om innan? Jag skulle ...   07-06-2007, 15:51
          Bettson   Men sånt borde man väl prata om innan? Jag skulle ...   07-06-2007, 21:05
          Tesa   Jag har funderat på det där jag också...vad förvän...   07-06-2007, 16:00

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 16:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon