CITAT (Micke @ 22-11-2003, 01:09)
CITAT (Posse @ 21-11-2003, 10:26)
Att sluta röka måste vara en fråga om KARAKTÄR....

Hmm, och jag som trodde det handlade om MOTIVATION. Fast citat osar ju lite. Men bra för dig Posse! Du är säkert riktigt präktig...
Micke
Jag var inte präktigare än att att jag började vänja mig med ovanan att röka när jag började 7:an. Frestelsen blev mycket värre och möjligheterna enormt mycket större då när man började bussas in till en stad långt bort från den stränge folkskollärarens och föräldrarnas ögon ute på landet.
Och efter de 3 åren på högstadiet var jag väl fast i lasten.

Men när jag börjat yrkesskolan som var belägen mer lantligt, och insåg att jag blivit en nikotinslav och med begynnande rökhosta och -harklande, beslöt jag mig för att bryta mig ur det äckliga nikotinslaveriet.
Det var inte lätt, men naturligtvis gick det! Det är bara att låta bli och till slut upphör "suget".
Jag vill minnas att jag hört ett antal rökare påstå: "jag skulle kunna sluta bara jag ville... men jag vill inte". De påstår sig alltså inte ha motivation att sluta.
Men varför ska man tro att de verkligen KAN sluta, om de inte bevisar det? Jag tar det förstås som en undanflykt, för varför skulle någon vilja fORTSÄTTA röka?