CITAT (fruberglund @ 08-06-2007, 11:32)

Nu sa min man att han läst att man oftast räknas som vållande om man stannat för vänstersväng. Vad f-n, ska man inte ens få svänga med sin bil längre??? Gäller tydligen samma i korsning om man ska svänga vänster och blir påkörd!
Får väl hoppas att det inte gäller när motparten är rattfull i alla fall, det skulle ju vara förjävligt om det är så. Nu är ju som tur är inte våran bil värd så mycket pengar men ändå. Dessutom skulle jag tycka att det inte gäller i det här fallet eftersom det åkte förbi 2-3 bilar på högersidan om mig innan han smällde in i mig. Hade de så pass mycket uppsikt och kunde åka förbi i låg hastighet så borde ju han haft den möjligheten också.
Någon som vet mer om det här?
"När man kör bil ska man inte köra närmare den framförvarande bilen än tre sekunder. Avståndet ska alltså vara minst den sträcka man hinner köra på tre sekunder (avståndet i meter beror ju på hur fort man kör).
Det är olagligt att köra för nära bilen framför. Det är farligt att köra för nära bilen framför, det är därför som det är olagligt. När polisen övervakar avståndshållningen i trafiken rapporteras de som ligger närmare än 1,0 sekund och de får böta. Om man kör närmare än 0,5 sekund riskerar man dessutom att bli av med körkortet.
Anledningen till att gränsen är satt till 1,0 sekund är att den normala reaktionstiden för en personbilsförare är en sekund. Det tar en sekund från det att man upptäcker något som inträffar framför bilen och som man måste bromsa för till dess att alla hjulen bromsar för fullt.
Det är så gott som alltid den som kör på den framförvarande som är skyldig. Den påkörde är då helt oskyldig. Men det är den påkörde, den oskyldige, som kan drabbas av nackskada, vilket kan leda till livslånga besvär. Nackskador är en typ av trafikskada som ökar."
(NTF)
http://www.ntf.se/uppsala/default10177.asp