Beklagar Posse, begriper inte riktigt vart du vill komma i ditt resonemang. För egen del ser jag rött så fort någon använder ordet karaktär, men det beror kanske på att jag i många år jobbat på dårhus, ja förlåt, psykiatrisk avdelning kanske det ska heta i Sverige. Många inbillar sig nämligen att psykpatienter inte skulle behöva sitta där de sitter (om de överhuvudtaget slipper in ens idag) om de hade lite mer "karaktär". Den frågan har nämligen lika lite med karaktär att göra som att sluta röka.
De flesta svårigheterna här i livet kan bemästras om motivationen är den rätta och man får det stöd och förståelse man behöver. En del kan lösa vissa problem på egen hand utan någon som helst hjälp - och det är ju bara fint - men det kan kanske bli lite jobbigt för åhörarna om de börjar blåsa upp sin bedrift med antydningar om att det handlar om karaktär...
Alla mina vänner som har slutat röka har inte gjort det tack vare någon enastående karaktär, utan för att de av många helt olika orsaker lyckats bygga upp så mycket motivation att de helt enkelt gjort det. Ett par exempel: ena kompisen slutade röka för att hans hjärta (och därmed också resten av kroppen) mådde så skit av rökandet, den andre slutade för att han tyckte att han betalade alldeles tillräckligt med skatt ändå. Två människor, två olika utgångspunkter och båda slutade röka tack vare en starkt upplevd motivation.
Men det var ju fint att du kunde sluta röka, Posse, tummen upp för det!
Micke
--------------------
Får man bara ändan ur vagnen, behöver man inte ta sig i kragen.
|