Jag skulle göra som Kerstin, aldrig anlita någon för att göra styla min trädgård.
Sedan kan ju givetvis den "vanlige Svensson" ta och skapa sin egen drömträdgård men det krävs engagemang och tid samt planering. Kostar inte speciellt mycket med ett lånekort för att låna böcker på bibliotek och börja hitta sina idéer. Sedan kan det givetvis kosta en slant att ta sig runt till, i eget tycke, intressanta parker för att kanske få sig en "livebild". Papper, pennor, kanske fota av sin trädgård och sedan skissa under mörka höst och vinterkvällar. Kanske gå någon ABF-kurs i hur man gör egna krukor eller annat. Finns någon här på odla som har gått svetskurs och nu gör sina egna spaljeer.
Växter behöver inte vara så svindyra. Så frön, sticklingsföröka, kanske få plantor och buskar och därtill offra några slantar på att köpa bra växtmaterial med vad som behövs.
Allt detta kräver handling och inte bara sitta och drömma för då blir inget gjort men börja med en sak i taget.
Papegojflickan: Ett tips. Innan du gräver bort allt och ersätter med ny fin jord, ha en bra plan vad du ska göra. Annars är mitt tips att du låter det vara (hålla ner ogräs) och lägger upp en bra planering.
|