Sonen fick en odlingskrage (dubbelt pallkrageformat, 1,60 x1,20) färdig åt mig i förrgår, så igår satte jag igång. Fiberduk, för markväven är slut. Jorden var för hård för att få upp grässvålen. Fyllde på med 4 säckar ganska färskt hästbajs blandat med gammalt hö i botten. Ogräsrenset från häcken, ingen knölklocka eller kirskål, gudskelov! Halva komposten, fint marsvinsbursavfall det mesta, och sedan 3 säckar påsbajs och 3 säckar plantjord (krav). Fett, jag vet, och det blir kanske varmt, men jag räknar med att det är tillräckligt med jord för att skydda rötterna medans hästbajset värmer.
En squashplanta, plocksallat, dill, blomsterkrasse, majrovor, och idag ska jag så en rad med blötlagda, låga brytbönor. Funderade på morötter, men dom får vara.
I den första kragen är rädisorna slut, salladen jobbar vi för att hinna äta undan, grönkålen blir allt vackrare, och lök och vitlök är stora och ståtliga. Morötter och persilja är på gång. Tänker fixa rabatter till hösten och använda all jord som blivit i grönsakslådorna. SÅ kul att ha grönsaksland första året på nya stället.
--------------------
Hälsningar Eva
|