CITAT (Pinglan @ 14-06-2007, 16:35)

castea: Visst kan du be en privat person vara din referens, jag jobbade på ericsson i nynäshamn i 21 år, som du kanske vet så la dom ner hela verksamheten här och arbetslösa blev vi 463 st i lilla nynäshamn.
Men vi hade den fördelen att ericsson gjorde så att vi fick gå ett trygghetspaket våran uppsägningstid ut, där fick vi lära oss att göra CV, lära oss att söka jobb, gå på intervjuer (träna då alltså) etc: och där fick jag veta att man visst kan ta privat personer som sina referenser.
Lycka till,
vill bara säga att jag gick arbetslös ett år, efter det året höll jag på att bli tokig, så en granne till mig sa att sök på hemtjänsten där behöver dom folk, sagt och gjort jag sökte jobbet ena dan och fick det den andra, bara som vikarie då förstås men herre gud vad jag får jobba, jag stortrivs med detta jobb, så idag är jag glad att ericsson lades ner för nu fick jag tillfälle att prova nåt annat.har man ett fast jobb så säger man ju inte upp sig för ekonomins skull, så det här blev bara nåt possitivt för mig.
Tack för det du skrivit!
Nu har jag varit på flera anställningsintervjuer senaste tiden, och de har frågat efter referenser. Det är ju jättesvårt när man som jag gått arbetslös i två år. Senaste chefen som referens blir ju alltså en två år gammal referens, och jag har förändrats så mycket sedan dess (till det bättre, faktiskt, så den chefens referenser skulle nog inte bli så bra.)
Så bra att man alltså kan fråga en privatperson om denne kan vara referensperson istället! Jag vet nog vem jag kan fråga - någon som varit min "arbetsgivare" beträffande mycket ideellt arbete som jag jobbat med under arbetslösheten för att inte bli galen av den sociala isoleringen.
Vad kul att du funnit ett nytt arbete, och att du trivs med ditt nya yrke! Jag har nyligen också börjat jobba som vikarie, inte inom hemtjänsten men inom annat vårdområde. Tämligen nytt yrke för mig också, men inte så dumt alls! Gott är det att vara behövd - det gör en rakryggad, det!