När min man och jag flyttade ihop för mer än tjugo år sedan så fick vi en begagnad frys 15 år gammal av svärmor & svärfar.
Vid varje socialt tillfälle 10 år framöver så fick vi höra hur tacksamma vi skulle var över " det fina frysskåpet".
Det tog mig 10 år att lyckas övertyga min man att slänga ut eländet. När vi väl gjort det så sjönk hushållselen med en tredjedel. Svärmor fick fullkomligt frispel över den otacksamma svärdottern som slängde ut ett helt och fint frysskåp som var tjugofem år gammalt. Jag lyssnade på hennes tirader i ytterligare fem år. Efteråt inser jag att jag nog har väääldigt mycket tålamod.
För att få slut å allt skäll gjorde jag till slut upp en kalkyl underbyggd med våra gamla elräkningar. Resultatet blev att under de tio år som det förbenade gamla skåpet stått och dragit för mycket ström hade vi för de pengarna kunnat köpa två nya frysskåp.
Med den erfarenheten kan jag bara säga att köp ett nytt skåp, fortare än kvickt. Vår familj har i nya huset ett extra högt skåp med halva kyl,frys. Jag orkar inte längre seriematlaga och frysa in. Vi är fyra personer i familjen.
Men du måste räkna volym själv beroende på din livssituation.
Jag tycker din ide verkar lockande!