Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> vita flygare, massvis
          lissa
          Inlägg 12-06-2007, 17:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

I år har jag fruktansvärda problem med vita flygare. På vissa växter som tex Ipomea och stockrosor är dom väldigt vanilga, det vet jag sen förr, men i år är det fruktansvärt mycket, jag har adrig sett något liknande, och dessutom är dom på såna där dom normalt inte håller hus , under lång tid iaf.
          Finns det någon speciell anledning till att viss år är hemska, eller kan det bero på något jag gör, eller inte gör ?? Hur har ni det med dom flygfäna i år ??
          På Caerulan har jag en massa vita prickar, som jag aldrig har sett förr...kritvita små hål, och dom bladen är klibbiga...inte dom som sitter under som när man har sköldlöss, utan det är det utsatta bladet.. Men jag tror inte det har med flygarna att göra, eller ??? confused.gif

--------------------

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          lissa
          Inlägg 17-06-2007, 00:22
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Efter fortsatt letande i forumet, har jag sett att någon sa att dom vita flygarna inte äter på växten!! Hur kommer det då sig att man ser bladet tunnare, och gulaktigt genomskinligt där dom håller till??
          Och om det är så att dom inte biter, vad gör dom då på växterna eftersom dom blir så skadade?? sad.gif
          Läste också att man skulle smeta vitlök på krukan för att få bort dom...är det någon av er som har provat det ???
          Hoppas at någon kan hjälpa mig unsure.gif

--------------------

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 17-06-2007, 09:34
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

CITAT (lissa @ 17-06-2007, 01:22) *
          Efter fortsatt letande i forumet, har jag sett att någon sa att dom vita flygarna inte äter på växten!! Hur kommer det då sig att man ser bladet tunnare, och gulaktigt genomskinligt där dom håller till??
          Och om det är så att dom inte biter, vad gör dom då på växterna eftersom dom blir så skadade?? sad.gif
          Läste också att man skulle smeta vitlök på krukan för att få bort dom...är det någon av er som har provat det ???
          Hoppas at någon kan hjälpa mig unsure.gif

De vita flygarna sticker in sin sugsnabel och suger ur vätska ur växtcellerna. Insekterna avger rikligt med honungsdagg, i honungsdaggen brukar det växa sotdaggssvampar som gör att växten får ett sotigt utseende och fotosyntesen blir sämre med det svarta lagret på bladet.

Vita flygarens puppor brukar sitta på undersidan av bladen och de är precis som sköldlöss ganska svåra att få bort med sprutning. Medel man trycker ner i jorden och som sugs upp av växten via rötterna typ de provadokapslar man hittar här i sverige fungerar dock utmärkt. Du borde också kunna hitta något systemiskt insektsgift som sugs upp i växten via rötterna, den typen av medel är mer vanliga i andra länder än i sverige.

(det funkar även utmärkt att bekämpa vita flygare med parasitstekeln Encarsia formosa men vem som säljer detta i spanien vet jag ej)

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 02:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon