Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Inglasad söderbalkong
          hanneli
          Inlägg 18-06-2007, 19:00
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 8 586

Hej!
          Jag har en inlasad söderbalkong där jag på ena kortväggen har två klematis och passionsblomma som klättrar upp till taket och växer och frodas. Men den andra kortväggen lyckas jag med ingenting. Jag har försökt med humle (vissnade och dog och verkade också ha fått ohyra, kanske spinn eller liknande) och nu har jag vildvin (partenocissus engelmannii) och kaprifol (lonicera periclymenum) varav kaprifolen, efter att ha kommit igång fint och varit grön och fin, nu ser ut som om den hade mögel på bladen. Vildvinet växte med jätteblad mot väggen men har mindre blad upp i taket där den klättrar på snören som vi spänt över taket. (För övrigt "möter" den passionsfrukten som klättrat fram och tillbaka på taket på samma snören...). Nu har dock de stora fina vildvinsbladen mot väggen börjat torka och ramlar av även om de mindre mot taket verkar vara intakta. Till saken hör att mot den väggen har jag balkongdörren som står vidöppen hela sommaren så att ingången till balkongen är fri, men troligen blir värmen ännu starkare mellan dörren och väggen. Förra året tog vi ner dörren men humlen klarade inte av att växa i alla fall. Det var inget fel på växten eftersom min mor "ärvde" den och den mår bra och växer vidare. Några förslag vad som är felet eller vilken växt skulle kunna klara av min balkong. Glasen är förstås öppna när det är varmt, men med regnigt och kyligare väder har jag glasen helt eller delvis stängda. Eller ska jag köpa mig lite fuskväxter och låta dem klänga på spaljén... giggle.gif

Jag betraktar mig som glad amatör med ljusgröna fingrar och är glad för varje växt som överlever mig. Jag har olivträd med massor av knoppar (den är på balkongen året runt, likaså passionsfrukten som också växer bra...) och har också en jakaranda som jag sått som frö och som är c:a en meter hög, så några växter har jag lyckats med. Jag har dock inte ärvt min mammas gröna fingrar eller vad sägs om en cyklamen som har blommat (med viloperioder förstås) i 25 år när hon fick den av sin blivande svärdotter! Det kallar i alla fall jag att ha gröna fingrar!

Tacksam för svar och tips!
          Hannele

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 18-06-2007, 20:20
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

jakarandan kan du ha där också ute året runt den klara -3c den är lövfällande och efter ett par kyliga nätter och sen på våren börjar den blommar med blåa blommor sen efter blommorna kommer bladen . den vill gärna vila och ha det torrt en tid innan den blommar plus stor kruka så kan den även blomma hos oss . säkert därför oliven blommar bra för den vill gärna ha en del kyliga nätter .

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 23:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon