Jag misstänker att det är på ungefär samma sätt som med peperoncino i Italien. En peperoncino kan ju se ut och smaka hur som helst... Vi var i Kalabrien på en "Peperoncino festival" i höstas. Vilken sagolik chilepepparkultur! Man kunde tom. få peperoncinos i glassen. Vi gjorde en liten berättelse (i vår nu snart 8 månader gamla sons ögon, så var beredda...) om just festivalen:
http://w1.865.telia.com/%7Eu86520493/Italy...y/Diamante.htmlReimer Seeds verkar väldigt på hugget att sälja olika sorter. Visst är det min(a) de säljer. Jag vet dock inte var de fått tag på fröerna. Men det byts ju hej vilt, så varför inte. Namnet 'Alberto' är lite kul. Det är min fru - Patricias - morbror. Han hade en del sorter på sin gård utanför Rio de Janeiro. Så det där med namn på pepparsorter ska man nog ta med en nypa salt. Undrar om Reimer Seeds inte säljer 'Patricia' också. Det är en baccatum hon hade med sig första gången hon kom till Sverige. Så jag kallade den helt enkelt just - Patricia...
Vi har (hittills) lyckats övervintra fem sorters chilepeppar. En cumari (praetermissum), en ulupica (cardenasii), en galapagoense, en ciliatum och en tepin. Vi har använt extra lampljus i år, och det verkar ha fungerat bra. Tepinen klippte vi ner väldigt aggressivt i höstas medan det fortfarande var ganska ljust om dagarna. Sparade ca. 20 cm av 1,5 meter...
God fortsättning!
Hälsningar
Mats