Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Innekatt, funderar på att skaffa
          linn
          Inlägg 24-06-2007, 10:05
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 60
          Medlem nr: 7 325

Hej smile.gif
          Jag och pojkvännen funderar på att skaffa en inne-som-får-gå-ut-i-sele-katt när vi flyttar ihop.
          Är lite nyfiken på hur mycket pengar ni andra lägger ut på er (inne)katt per månad? För försäkring, mat, sand, osv.
          Har räknat lite på vad det kan komma att gå på, och landar väl nånstans på 1.000-2.000/år (eller åtminstone första året) om man inkluderar kastrering.
          Å andra sidan är det kanske inte nödvändigt att kastrera en innekatt? Om det inte har någon påverkan på hur katten mår förstås..?
          Annars känns det som att man såklart får räkna med en del utgifter när man har katt. Och det är det ju värt smile.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Gloriana
          Inlägg 25-06-2007, 14:08
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 374
          Medlem nr: 3 741

Och jag sticker ut huvudet och säger välj en raskatt om du ska ha innekatt! Jag har haft brittiskt korthår i 20 år med ett kort avbrott för huskatt (kallas också bondkatt...) som hade rätt mycket orientaliska raser i sig. Vår lilla huskatt dog för två år sen på vägen och det var inte roligt kan jag garantera. Vi bor på landet och det gick inte att hålla henne inne för då rev hon huset. Mina britter har jag kunnat hålla som innekatter utan att de tyckt illa vara - om än lite nyfikna så klart. Brittdamerna blev utekatter när de inte skulle gå i avel längre men då bodde jag långt från allmän väg så de riskerade inte livet. När du väljer en raskatt kan du välja vilket temperament du vill ha på katten - gå inte efter utseende!!! Du kan också få hjälp av din uppfödare med svar på frågor och sånt - om du väljer en bra uppfödare vill säga, alla är INTE bra.
          Det finns de som säger att det är löjligt att betala en massa pengar för en katt. Det har jag svårt att förstå. Genom att köpa en raskatt måste uppfödaren hålla sig till vissa regler som främjar kattens hälsa. T ex måste en kattunge vara 12 veckor när den säljs. Jag får vansinnesanfall när jag ser annonser om kattungar på 6-8 v. De katterna är mer benägna att få psykiska problem då de inte fått rätt uppfostran av sin mamma. Kattungen är också uppfödd på bästa tänkbara mat. Den är vaccinerad och avmaskad när du hämtar hem den. Den är också vetrinärbesiktigad och har fått en litet chip i nacken som identifikation om den skulle bli stulen eller springa bort. Dessutom gäller diverse konsumentlagar men den delen kan jag inte.
          Jag har haft hundar också och skulle i första hand välja en rashund också idag för jag vet vad jag får. Missförstå mig rätt - ALLA katter och hundar är lika mycket värda vare sig de är av blandras eller inte. Det är uppfödarens ansvar och kunnighet samt rasens personlighet och temperament jag vill kunna välja.
          Vi väntar nu på en liten kattkille, ja så liten blir han inte när han är stor. Hoppas bara att prinsesskatten vi har hemma inte slår ihjäl honom.....
          Vill du se hur en mycket seriös och kunnig uppfödare resonerar gå in på sidan www.esteticas.se och titta. Vi har också varit där många gånger och sett hur katterna har det. Är djupt avundsjuk på deras fantastiska kattgård - 500 kvm frihet och säkerhet.

Lycka till med din katt! Det är underbara djur! yes.gif

Redigerat av Gloriana: 25-06-2007, 14:10

--------------------
          Bättre sått än aldrig!

Gräva bör man annars dör man!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 01:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon