CITAT (digitalkarin @ 29-11-2003, 11:11)
Du kan anmäla den SSK som inte gav dig någon tid hos doktirn till HSAN (hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd), då hon faktiskt gjorde en felaktig bedömning.
Dessutom skriver man inte ut en patient som inte är afebril. Det är också under all kritik.
Om du vill ha kött på benen, gå till biblan och låna Författningshandboken för hälso- och sjukvård, och läs i HSL och YL om vad hälso- och sjukvårdspersonal får och inte får göra.
/SSK-student Karin
Det hjälper inte ett dyft vad som står i lagtexten om ingen är skyldig att efterleva den.
Och det är ju vad som händer idag. Ingen behöver följa lagarna.
Ett exempel.
LSS är en rättighetslag och det som läkare har tillskrivit att en patient behöver har kommunen och landsting skyldighet att se till att patienten får.
Men nu har man kommit på en smart grej. Lova patienten att " javisst skall du få ledsagare och hemhjälp, det har du rätt att kräva." Sedan ger dom fasiken i att ordna den saken eller så fungerar det så bedrövligt att man är tvungen anlita andra. Det hjälper inte att anmäla det hela. Kommunerna betalar hellre böterna än att åtgärda missförhållandet, det blir billigare för dom, eftersom att böterna är så låga.
För två år sedan blev jag ordentligt sjuk. Blev lovad personlig assistans och ledsagare. Har fortfarande inget av delarna.
Jag fick två i början, men för att hålla nere kostnaderna tar kommunerna folk direkt från gatan, dom kan inte ställa några krav.
Nu skall tydligt och klart sägas att det finns många, många alldeles underbara och duktiga människor som arbetar inom hemtjänsten och personlig assistans. Har en granne som jag inget annat skulle vilja att ha som hjälp, men hon är fast hos andra.
Jag fick först en, hon var mycket snäll och rar och ville inget annat än att vara tilllags. Men hon var totalt beroende av att någon gick vid sidan och ledde henne i arbetet. När jag klagade fick jag en annan och då kröp det fram att den som jag hade beviljats som personlig assistans hade ett funktionshinder, hon hade ADHD, Damp. Inte konstigt att inget fungerade.
Så kom nästa. Hon tog disktrasan och torkade på väggen kring toalettstolen. När hon skulle steka lök skalade hon fyra stora lökar, lade allt i en hög på stekpannan och kokte dom i smör. Skjortor, örngott, en duk och en blus blev brunsvedda osv, osv i det oändliga. Hör till saken att människan var över femtio år. När jag ringde till det som hon påstod varit hennes tidigare arbetsplatser, visade det sig att hon hade aldrig arbetat där. För allt detta fick jag betala fyratusen till kommunen. Under tiden jag hade haft " hjälp här " fick vår son, min man och granne och väninna
komma och hjälpa till, inget fungerade.
Blev för fyra år sedan lovad ledsagareassistans, har fortfarande inte fått någon.
Men jag har det ju ändå ganska skapligt, som både har barn, man,väninna och granne. Tänk om jag inte hade någon av delarna?
Och det är just detta helvete jag vill att folk skall få ögonen upp för.
När någon har legat död i sin lägenhet i flera månader är det så dags att ta till krokodiltårarna.
Vakna och se verkligheten och inte vad som står i lagparagrafer och det som politikarna svamlar om. Det har inget med verkligheten att göra.
Jag blir både förtvivlad arg och ledsen över folks aningslöshet.
Det finns så otroligt mycket information, men ändå vet man så lite. Men gissa om folk vet allt om Farmenstina och Nakenjanne. Hur kommer det sig?