Jag är ingen expert på mullbär men barkskador rent allmänt kan man ofta lista sig till orsaken till:
- ofta ytliga sprickor där flera antar elliptiska former, ibland och ofta på prunus djupare och mindre eliptiska är ofta tecken på virus som gör att växten blir mindre härdig, inte tål temperaturspänningarna på vårvintern med varma dagar och kalla nätter. Åtgärd: Köp E-plantmärkta träd som är virusrensade från början, och skugga stammarna på andra träd (hjälper lite men inte helt). Träden klarar sig ofta ändå men måste ägna kraft åt detta.
- barkfall i strimmor - många möjliga orsaker, ofta för sent att åtgärda när det sker på unga träd. Har i min erfarenhet ofta med plantering och jordmån att göra, för blött, för lågt planterat.
- barkskada genom mekaniska slag, skadedjur som hare/rådjur mm: Om skadan inte går runt gren eller stam läker ofta trädet ut detta. Viktigt att vitalisera trädet genom jordförbättring om skadorna är stora eller trädet litet. Bort med grässvålen under kronan, luckra lätt 5 cm, lägg på kompost och gröngödsla. Vattna vid torka, särskilt på våren.
- Barkskador vid grenkragar, snittytor mm som inte läker eller som fnasar, blir roströdaktiga eller insjunkna i svart färg: Sannolikt fruktträdkräfta. Jag skriver om denna på hemsidan www.juniper.se/tradvard.
- Bark som fläks ned i långt V nedanför snittyta på gren - beror ofta på att för stor gren kapats, felaktigt lagt snitt, lämnad grentapp ed. Åtgärd: Lunskap om beskärning och vitalisering genom gröngödsling.
- Snittytor som lagts rätt strax utanför grenkragar men som iallafall inte övervallar: Kolla årstillväxten på trädet. Om den är liten beror dålig läkförmåga eller uppfläkningar vid rätt lagda snitt på att trädet har näringsbrister, ofta syrebrist pga sammanpackad jord. Bort med grässvålen, luckra, gröngödsla.
-
--------------------
|