Jag kan bidra med ett par goda råd som jag hittat i Svenska husmödrarnas omtyckta, billiga hjälpreda, ett lustigt litet häfte tryckt i Osby 1946. Pris 1 kr. Ca 240 olika råd från vettiga via inte fullt så vettiga till tveksamma och kanske skadliga.
Bra medel mot spruckna händer är en salva bestående av fin grankåda, lite socker samt tjock grädde. Man kokar det en stund samt låter det kallna, varefter det är färdigt att användas.
Frostskador på händer och fötter: med tjock terpentin fuktas en yllelapp, pålägges det kylskadade stället. Ett annat bra medel att rekommenderas är svingalla blandad med sprit.
Så långt denna lustiga skrift. Vill bara påtala att råden lämnas helt utan garantier från min sida. Själv har jag problem med sprickor på fötterna. På höger fot får jag ofta tjocka hudlager som bara växer och växer, särskilt på hälen och stortån. Då och då får jag avlägsna flera mm tjocka lager. Enklast med en vass kniv. Missar jag detta bildas lätt djupa sprickor i lagren som ofta går så djupt att det blöder. Läkningen går dåligt eftersom huden rör sig hela tiden, särskilt på hälen.
Botemedlet heter Nobecutan sårplast. Flytande akrylplast i sprayform som tidigare tillverkades av Nobel. Först sprutar jag över ett tunt lager som sedan armeras med gasbinda. Över detta ett par lager till. Varje lager torkar på nån minut. Detta sitter sen i ca 5 dagar innan det lossnar och då har sprickan hunnit läkas. Tyvärr tillverkas denna nyttiga produkt inte längre.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|