CITAT (Söttok06 @ 30-06-2007, 10:14)

Hur lockar man till sig igelkottar? Och grodor? Vad ska man ha så att de kan komma och trivas i min lott?
Igelkottar vet jag inte, men grodor: en damm utan fiskar - den behöver inte vara stor, grodorna är beroende av vattensamlingar för att kunna lägga sin rom där som sedan utvecklas till yngel, de gillar även att vara i (då och då) och i närheten av dammen, fågelbad kan uppskattas av grodorna, jag har haft besök av grodor i fågelbadet, dock räcker det inte till för att de ska lägga rom där, ett öppet dike med växter hängande över kanten, det blir det naturligt av vilda växter, där kan de gömma sig för faror och få den nödvändiga fukten, växter som grodorna kan gömma sig under och där fukten stannar (under) exvis jättedaggkåpa samt även exvis olika buskar. Sniglar, lövhögar och rishögar för övervintring, några brädor i en hög exv där de kan gömma sig när det är torrt och fly undan katter exv, jag hade katter förut och de gillade att "leka" med grodorna
För igelkottar och grodor ska trädgården inte vara för välstädad, lövhögar, öppen kompost där de kan övervintra, en varierad trädgård som ger varierat mikroklimat och vad jag tror diverse små bytesdjur (olika insekter exvis) uppskattas av grodorna