Jag har några exempel på ännu finare granhäckar som jag ska börja fota. Om jag själv bodde invid en väg skulle jag absolut föredra en granhäck framför nästan alla andra vintergröna alternativ. Granhäcken är mycket härdig och tålig, den samlar enorma mängder damm och är det bästa året-runt bullerplank som finns. Det enda den kräver för att hållas tät är beskärning i juni. Och man kan beskära den formmässigt lite hur man vill, så länge man håller sig till årsskott. Man kan låta den utgöra "pelare" vid ingången eller infarten till ex med enkla grepp.
Täta granhäckar får områden av trädgården att kännas som ens egna lilla oas. Det blir fullkomligt vindstilla och man känner sig skyddad från trafiken utanför. Det finns en tystnad och ett lugn hos granhäckar som är skön - men den är skimär. Går man närmre häcken sitter småfåglar och kurrar hela året. Granhäckar är dessutom vackra på vintern med sitt snötäcke på sig.
Idegran är ett annat alternativ, men den är mörkare. Kräver dock inte beskärning i juni i årsskott, den kan bli bra nästan hur man än beskär och hållas smalare. Men den är inte lika bra som buller- och trafikdammsskyddare. Tujan har fördelar också, den är ljusare men den är lite kitsligare i vårt klimat och med jordarna vid etableringen och ger inte alls samma goda skydd mot buller och damm. Jag tycker inte heller att den passar estetiskt eller historiskt i våra torparmiljöer eller enklare sommarbostadsmiljöer (som jag själv bor i), den finns ju inte vild hos oss. Enhäckar är ovanliga, men hur snygga och spännande som helst. Härdiga och kräver inte mycket av jorden. Dem beskär man inte alls, men man kan göra en knivputsning på våren om man vill ha dem extremt täta. Man toppar heller inte en, så det gäller att välja en sort (finns flera) som får den sluthöjd man vill ha. Blir mycket bra buller- och dammskydd för att vara en så smal häck som den blir. Skötseln på en enhäck kan vara noll utöver första somrarnas stödvattning (som alla häckväxter behöver).
Alla häckar har för- och nackdelar. Men glöm inte gran- och enhäcken som några av alternativen när ni ska välja ny häck!
Redigerat av Cilla: 01-07-2007, 13:44
--------------------
|