Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Fläderblomssaft
          Anita S
          Inlägg 28-06-2006, 21:29
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 116
          Medlem nr: 3 536

Jag har kollat runt lite efter recept på fläderblomssaft. Jag tycker att sockermängden alltid verkar så hög. Är det någon som har ett bra recept? Varför ska det vara citronsyra i när man har citroner i? Hur brukar ni som gör saften göra, rent praktiskt alltså?

Anita S

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          tiagirl
          Inlägg 01-07-2007, 22:32
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 168
          Medlem nr: 7 508

Oj va många recept!!! Jag gjorde flädersaft i veckan nu för första gången och fick mormors recept. Reagerade på hur dyrt det blev egentligen mot att köpa ÖB:s dunksaft...går ju åt endel nu när det är varmt på 6 pers... Men det var kul att prova iaf! Gott blev det med, smakade precis som det ska!

100 klasar
          6 L vatten
          6 kg socker
          8 citroner
          200 g vinsyra

Man skulle hälla det ihopkokade sockervattnet över citronerna och flädern och så blanda ner citronsyran. Så låta det stå i fem dagar. Mormor hade en frottehandduk om sitt sa hon för det skulle hålla värmen. Röra om engång om dagen.

Men vad endel av eras recept kan man minska drastiskt på det mesta tycker jag det verkar som?? 14 kr/L hamnade priset på och det blev 10 L saft av det hela.

Mormor sa att jag skulle köpa och ha i något som hette Ataom? och det hade jag, för att det skulle hålla sig. Men....hur länge håller det sig då???? 1 månad eller 1 år???

--------------------

Citera
          KURT
          Inlägg 02-07-2007, 05:33
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (tiagirl @ 01-07-2007, 22:32) *
          Mormor sa att jag skulle köpa och ha i något som hette Ataom? och det hade jag, för att det skulle hålla sig. Men....hur länge håller det sig då???? 1 månad eller 1 år???

Atamon är natriumbensoat, förhindrar avamptillväxt. Men det går inte att säga om det håller sig eller ej. Man bör förvara den svalt och titta till den regelbundet. Sakll man vara säker så får man frys, eller akutoklavera, och båda de metoderna har nackdelar.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 16:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon