Jag reagerar väldigt starkt när du skriver "bitig Jack Russel"
Ingen hund föds med "bitproblem". Man pratar ofta om "barnvänliga hundar", men aldrig om "hundvänliga barn"
En hund som ofta blir utsatt för en kategori människor (i detta fall barn) som utsätter den för press och inte
förmår läsa och respektera hunden utvecklar ofta den här typen av egenskaper.
Det finns en tendens att skylla alla eventuella problem på hunden, när det egentligen är orsakat av två-beningar.
När jag läser ditt ursprungsinlägg så tolkar en ganska stor motvilja mot hundar i allmänhet.
Det är OK, du är inte ensam om det. Men det får ju inte bli styrande för dina svärföräldrars liv.
Jag tycker att du ska ha ett öppet sinne och ge det hela en chans och inte "döma hunden efter håren"
En sån hund behöver återfå förtroendet för barn, och det är vår uppgift som vuxna att förklara för barn hur en hund fungerar.
Det handlar om ömsesidig respekt, och en hund får aldrig bli en leksak.
Dom kan aldrig lära sig vårat språk, utan det är vi som måste lära oss hundarnas språk.
Att tro att man kan dölja sina känslor för en hund är att lura sig själv.
Dom är experter på kroppsspråk och signaler, och där kommer dom alltid att ha ett försprång framför oss.
Sen håller jag fullständigt med dig om att man inte ska förmänskliga hundar på det sätt du berättar om.
Det är förmodligen särskilt olämpligt med en hund som har lite skärpa också, vilket ofta Jack Russel har.
En hund ska givetvis behandlas väl, men ändå ska den behandlas som en hund.