CITAT (Pirum @ 05-07-2007, 16:36)

Facket är ju, i slutändan, det som dess medlemmar gör det till. På en tidigare arbetsplats fixade facket rätt OB, retroaktivt sen ett par år. Företaget hade betalat ut några kronor för lite varje vecka, typ. De som fick 3000-4000kr extra i december var inte sura på facket kan jag ju säga. Givetvis hade man kunnat korrigera i efterhand även utan facket, men tror inte alla hade haft ork att processa.
Ja visst är det väl ofta så.. Att facket är bra när dom kollar upp folks rättigheter och ser till att arbetsgivaren gör det dom är skyldiga att göra. Jag tror att det som facket gör fel, är att inte berätta allt dom gör. Märker att det är så på min arbetsplats.
Är folk okunniga om politik/lagar/avtal, hur arbetsmiljön säkras på arbetsplatsen? Ingen som har historieuppfattning (arbetarrörelsens historia)? Ingen som kan göra någon form av konsekvensanalys av vad som kommer hända om facken försvagas? När det inte finns mandat för att teckna kollektivavtal, vad tror man att vi kommer ha lönepolitik då? Lagstadgade minimilöner på svältnivå? Hur lätt kommer det bli att förhandla om sin (låglöne)lön när det hela kommer finnas dom som säljer sin arbetskraft till en låg peng.. Jag blir faktiskt rädd..