Jag lider med er som haft otur! Problem med hus tenderar tyvärr att bli kostsamma affärer och om man inte räknat med dem så blir det att dra åt svångremmen.
Får jag bjuda på en liten historia om trevliga och kompetenta hantverkare:
Vi köpte ett gammalt hus av ett dödsbo så vi fick gå med på en friskrivningsklausul (inga dolda fel med andra ord) mot att få ett bra pris istället.
Vid besikningen så kom det fram att taket "förmodligen" behövde läggas om (efter 60 år

) och att det var/hade varit en läcka i ena garderoben (ingen visste om den åtgärdats eller ej). Så vi visste vad vi hade att vänta...
Varje gång det regnat så var jag inne och kände i garderoben och - ve och fasa - efter ca 6 månader så var det blött därinne.
Slängde mig på telefonen till olika takläggare och diverse mer eller mindre kufiska snickare dök upp för att lämna offerter.
Men en av dem kom med en rulle takpapp, klättrade upp på taket, tog bort pannorna där läckaget var och la dit pappen. Sedan konstaterade han glatt att nu var det ingen "fara på taket"

så vi behövde inte stressa med att välja firma.
Gissa vilka som fick äran att lägga om vårt tak? Deras pris var inte billigast (och definitivt inte dyrast) men de kändes genomärliga. De ringde t.o.m. efter några månader när jobbet var klart för att kontrollera om vi var nöjda eller om de hade missat något.
Vi har nu flera kompisar som anlitat samma firma (på vår rekommendation) och alla är helnöjda. Efter några år som husägare har vi kommit fram till att det bästa sättet att få jobb gjorda bra är att få referenser från någon man känner.
/Mimmi