En gång när vi hade samlats vid våra föräldrars sommarstuga berättade min pappa om hur man anlitade slagrutemän förr när man behövde borra efter vatten. Han visade hur man valde en lämplig grenklyka, av sälg tror jag att det var. Sen visade han hur man skulle hålla den och berättade att där det fanns vatten, där skulle grenklykan dras neråt mot marken. - Häftigt! Får jag pröva?" tyckte min då 14 årige lillebror. Han tog tag i grenklykan och gick omkring på sommarstugetomten med den. Inget hände förrän han gick rakt över vattenledningen som går mellan gårdens brunn och huset. Då drogs grenklykan neråt med kraft. Brorsan blev jätterädd och släppte den och sprang in till mamma. Vi lyckades övertalade honom att komma ut igen och göra om det. Det funkade klockrent! Ingen av oss andra hade förmågan bara lillebrorsan. Det kändes jätteskumt att hålla i grenklykan tillsammans med honom, den drogs verkligen starkt neråt, vi kunde inte styra den uppåt nån av oss hur mycket vi än tog i. Lillebror är idag 46 år och har kvar förmågan att hitta vattenledningar. Oförklarligt? Ja kanske - men i högsta grad verklighet.
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|