Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> citronträd, kommer den tt blomma
          monki62
          Inlägg 12-07-2007, 09:29
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem nr: 11 085

Bifogad fil  DSC00181.JPG ( 51.86k ) Antal nedladdningar: 88
          jag har drivit upp mitt citronträd från en kärna nu undrar jag om den kommer att blomma trädet är ca 3 år den har fått taggar i år och jag undrar vad det kan vara för sort confused.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Lady Hamilton
          Inlägg 12-07-2007, 10:07
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Ett litet tillägg bara. Citrusar "sover" aldrig.
          Däremot vilar de emellanåt. Vilken tid på året är lite olika. Ex. en Äkta Citron kan börja blomma i okt-Nov för att börja bilda frukter i Dec-Jan Dessa frukter växer och blir stora (gröna) vilket brukar ta ca 6 mån Sedan skall även frukterna mogna........vilket också tar sin tid men räkna med minst 3 mån Så man kan räkna med att själva "citronen" tar ca 12 mån från blomma till färdig frukt (denna tid kan variera med flera månader beroende på temperatur, ljus och andra växt förhållanden) Med detta ville jag bara visa att det är lite svårt att ge annat än generella råd när det gäller citrusar. Men som jag har lästa så brukar det ta ca 15-20 år innan frö sådda citrusplantor börjar ge frukt. (om de börjar att blomma) Sedan finns det vissa exemplar som blommat tidigare (men de brukar knappast klara av att bära fram färdig mognad frukt i så tidig ålder)
          Själv har jag citrusar (Citron, Kumquat o Mandarin)som ger frukt varje år Men dessa plantor har jag köpt "färdiga" Och Kumquaten tar ca 6-8 mån på sig från blomma till färdig frukt. Citronen och Clemmentinen tar över 12 mån. Efter att plantorna gett frukt kan de "vila" men oftast så blommar citrusarna samtidigt som de ger frukt Så det blir igentligen en evig cirkel

(om du vill kan du gå in på min profil och titta i mitt "gamla" album Där finns bilder på mina olika Citrusar)

Redigerat av Lady Hamilton: 12-07-2007, 10:12

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 12-07-2007, 10:23
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Lady Hamilton @ 12-07-2007, 11:07) *
          Ett litet tillägg bara. Citrusar "sover" aldrig.
          Däremot vilar de emellanåt. Vilken tid på året är lite olika. Ex. en Äkta Citron kan börja blomma i okt-Nov för att börja bilda frukter i Dec-Jan Dessa frukter växer och blir stora (gröna) vilket brukar ta ca 6 mån Sedan skall även frukterna mogna........vilket också tar sin tid men räkna med minst 3 mån Så man kan räkna med att själva "citronen" tar ca 12 mån från blomma till färdig frukt (denna tid kan variera med flera månader beroende på temperatur, ljus och andra växt förhållanden) Med detta ville jag bara visa att det är lite svårt att ge annat än generella råd när det gäller citrusar. Men som jag har lästa så brukar det ta ca 15-20 år innan frö sådda citrusplantor börjar ge frukt. (om de börjar att blomma) Sedan finns det vissa exemplar som blommat tidigare (men de brukar knappast klara av att bära fram färdig mognad frukt i så tidig ålder)
          Själv har jag citrusar (Citron, Kumquat o Mandarin)som ger frukt varje år Men dessa plantor har jag köpt "färdiga" Och Kumquaten tar ca 6-8 mån på sig från blomma till färdig frukt. Citronen och Clemmentinen tar över 12 mån. Efter att plantorna gett frukt kan de "vila" men oftast så blommar citrusarna samtidigt som de ger frukt Så det blir igentligen en evig cirkel

(om du vill kan du gå in på min profil och titta i mitt "gamla" album Där finns bilder på mina olika Citrusar)

men har du inte dina med extra ljus om vintern och värme ??

för då vi har mörkt på vintern så kan man förstå att citronerna inte trivs här på vintern och därav ska dom vila ,tvinga fram en vila . och frukterna är kvar på vintern . och den blommar på våren och hösten . har man dom varmt och i total mörker,torrt plus frukter kommer citrusen oftast i flesta fall tappa bladen och ev frukterna . har man en vinterträdgård med ev extra ljuse och hög fukt får dom mer av ett spanskt klimat där dom kan vara igång hela året och även blomma på hösten/sen vintern som dom gör i normala fall .

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 12-07-2007, 12:51
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

CITAT (flaxss @ 12-07-2007, 11:23) *
          men har du inte dina med extra ljus om vintern och värme ??

Jo naturligtvis. Det är en förutsättning för att kunna ha en citrus som blommar och sätter frukt blush.gif
          (och det utgår jag från är "målet" med själva odlingen)

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 12-07-2007, 16:28
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Lady Hamilton @ 12-07-2007, 13:51) *
          Jo naturligtvis. Det är en förutsättning för att kunna ha en citrus som blommar och sätter frukt blush.gif
          (och det utgår jag från är "målet" med själva odlingen)

jo men dom som inte har sådana fina vinterträdgårdar som du har och kan ha odling året runt , måste man låta dom vila och man kan även få frukt även då dom vilar . tar längre tid bara. citrusar trivs inte inne om vinter så är det OM man inte har en vinterträdgård med fukt,ljuse +15c och dom som inte har en vinterträdgård måste tvinga/låta sina citrusar sova på vintern och låta dom blomma i maj-hösten och sen då ha en längre mognas tid då dom inte mognar under vintern så mycket .

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 05:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon