Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> penslar, hur förvara
          Zoyas matte
          Inlägg 11-07-2007, 22:13
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 123
          Medlem nr: 9 461

har målat med vattenbaserad färg och har penslarna stående i vatten med lite grönsåpa. Men hur gör jag sen, för där kan dom inte stå i evigheter. Ska man ha ddom i plastpåse, eller bara torrt?
          Alla tips, råd och kunskaper tar jag tacksamt emot. sos.gif
          (penslarna var superdyra och nu börjar dom rosta lite så jag behöver verkligen hjälp!!)

--------------------
          Hälsning från Annika *:•-:¦:-•:*
          med koloni i zon 1

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Bee
          Inlägg 12-07-2007, 20:12
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Numera har jag lärt mig att vara rädd om mina penslar. Förr fattade jag inte vad gamla gubbar sa om att vissa penslar blir bättre med år och användning, jag bara köpte, använde och kastade bort.

När jag har målat så gör gör jag rent mina penslar, i vatten eller ngt kemiskt beroende på vad jag haft för färg. Men jag gör rent dom så fort som möjligt (gröna sidan av svampen på det blanka om det hunnit kommit rostfläckar). Oberoende av färgtyp så avslutar jag med att ta en omgång med lite diskmedel, sen skölja rejält i vatten. Därefter får dom torka fritt, över en burk eller ngt. Sen stoppar jag dom i en plastpåse. Jag brukar stoppa i en lapp märkt "för oljefärg" eller "vattenbaserat" så att jag vet till nästa gång.

Gud så präktigt det låter men det funkar så bra! Och jag får väl hålla med dom gamla gubbsen då - penslarna
          blir bättre med åren!

Så har man köpt dyra penslar gör man klokt i att behandla dom "värdigt".

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-09-2025, 08:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon