Kan tillägga att jag tror att skälet till att vi har så höga matpriser i sverige beror på att vi i Sverige har som praxis att låta varorna vandra via 2-3 grossister innan de kommer ut i butiken. Vet hur det var när jag pluggade på trädgårdsutbildningen och skolan hade ett stort överskott av kål, de frågade de lokala matbutikerna som låg nära skolan om de ville köpa några lådor kål (KRAV) och fick då till svar att skolan måste sälja till lagret inne i Årsta och sedan skulle kålen fraktas ut till butikerna.
Lidl och många andra butiker som slår sig in i sverige har skippat de flesta mellanhänder och kan då erbjuda lägre priser.
Så länge Lidl håller sig till svenska lagar så handlar jag där det är inget bättre i andra butiker, själv har jag jobbat deltid i butik och även jag sågs som en flexibel resurs, blev någon sjuk skulle jag jobba med kort varsel och liknande. Kan tillägga att det är ganska dåligt överlag inom handelsbranschen vid nästan varje arbetsintervju jag var på så var den första frågan jag fick , Kan du tänka dig att jobba svart? När jag svarade nej så märkte man att de inte var intresserade av att anställa mig. Jag känner till flera som har 7dagars jobb inom handeln 5 dagar vitt och 2dagar svart, och det är inte alltid arbetstagaren som har velat ha 7dagars vecka.
Angående Netto som också nämnts här så har väl de ganska bra personalpolitik de har ju satsat ganska hårt på att anställa äldre människor som de har upptäckt gör ett bättre jobb än många yngre människor även om de kanske inte kan hålla så högt tempo men de gör färre misstag, håller reda på vart det börjar bli tomt på hyllorna mm. Eller är det bara i Danmark de satsat på att anställa "seniorer"?? Är det dåligt i de Nettobutiker som finns utanför danmark? Själv har jag bara handlat på Netto i Danmark fast jag tyckte det nästan bara var alkohol i butiken vad säljer Netto i Sverige?
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|