Tezzla skrev: Eller är det kanske bättre att städa skolor, sjukkhus och andra statliga inrättningar än hon privatpersoner? I så fall, varför? Är det någon skillnad i arbetsuppgifterna? Anställningsformerna? Vad?Ena sidan av saken: Som skattebetalare tycker jag det är motbjudande att vara med och betala för detta. Har inget emot att betala för sjuka, gamla, arbetslösa, föräldraledigheter etc. Men dessa fullt friska tennis- och golfspelande överklassmänniskor kan gott betala vad det kostar att hålla deras jättevåningar, villor och sommarställen i ordning. Om dom nu inte vill riskera pedikyren själva. Det är dom som nedvärderar arbetet när de inte vill betala vad det kostar.
Andra sidan av saken: Jo visst är det skillnad på att städa på det ena eller andra stället. Skillnaden är arbetskamrater, fackligt stöd, arbetsmiljöer som hindrar fallolyckor, halka, snedbelastning etc. Att känna sin arbetsmiljö från dag till dag, kunna fika tillsammans med andra, kunna duscha innan man går hem. Inte behöva stöta på berusade herrskap eller gnälliga kärringar (20-75 år av båda könen. Inte behöva tampas med husdjur och bortskämda ungar, sånt som ofta finns i hem.
Jag råkar veta en del om det där att bli utsatt för andras godtycke och sarkasmer. Inte av egen erfarenhet, för jag har ett bra yrke och en rätt hög lön, men bara för en generation sedan fanns det både pigor, drängar, i min släkt. Och så är det för nästan alla. Överklassen var liten och behövde hjälp med allt så länge det inte just kostade nånting. För en eller två eller tre generationer sedan finns den här erfarenheten hos nästan alla, det är bara att fråga de gamla.
Och vi som minns detta kommer inte att sätta oss i en sådan över- och underordningsrelation. Så är det bara. Därför ska vi själva ta hand om våra skitränder eller stå ut med dom. Men ni som inte vet av sådana känslor är bara att gratulera till det här bidraget så länge det varar. Njut av att det finns sämre ställda som inte hittar vettigare jobb än att dammsuga under era sängar och vispa runt i era toastolar.