Även fast jag tillhör arbetarklassen i dagligt tal så har jag tidigt lärt mig respektera andra människor och deras åsikter och att alla har ett lika värde, fattig som rik. Att jag ger mig in i detta inlägg beror uteslutande på att jag blir så besviken när människor ser ner på det de kallar "borgarbrackor". Betänk att de är också människor och har lika stor rätt som vi andra att bli respekterade för det som de står för. Förresten så är jag glad att det finns människor som vill vara de förhatliga företagsledarna som ansvarar för att många människor har ett arbete att gå till varje dag. Eller är de kanske den läkare som räddade livet på min nära och kära, visserligen tjänar han/hon massor av pengar men det tycker jag de är värda utan dem hade vi inte varit så stor skara som kunnat hålla på att gnälla om än det ena än det andra. Kanske är det forskaren som löser cancerns gåta som är den som ni ser ner på för att han/hon har råd att skaffa städhjälp hemma. Ja jag kunde fortsätta att räkna upp många av de som många kallar överklassen som vi behöver ha lika väl som vi arbetare behövs också.
Att det sedan ska vara så stor skillnad i hur man ser på saker är lite konstigt. Ingen reflekterar över att även "överklassen" lämnar sina barn på förskolan eller i skolan, alltså köper tjänsten att passa barnen, men om de köper tjänsten att få barnen hämtade eller lämnade på dagis eller att få sitt hem städat då är det skattesubvention direkt. Vad är förskola/skola då?
Att det sedan finns de som tjänar gott om pengar utan att lyfta ett finger för det inser jag också, men från det till att klanka ner på alla som har råd att köpa tjänster är steget stort för mig.
Nu förstår jag att jag kommer att få många "elaka" kommentarer och det har jag inga problem att ta men jag kommer inte att besvara dem bara för att driva en hetsjakt på någon annan människa vare sig den är rik eller fattig. För mig är alla människor lika mycket värda.
Att min politiska uppfattning är den att det måste löna sig att arbeta står jag också för men jag har ändå full förståelse för att det finns andra som av en eller annan anledning inte kan göra det och dem delar jag mer än gärna med mig av till från det jag bidrar med i skatt.
|