Björken skrev: Ingen reflekterar över att även "överklassen" lämnar sina barn på förskolan eller i skolan, alltså köper tjänsten att passa barnen, men om de köper tjänsten att få barnen hämtade eller lämnade på dagis eller att få sitt hem städat då är det skattesubvention direkt. Vad är förskola/skola då?De flesta rika föredrar att ha "en liten människa" från något fattigare land som kommer hem och ser efter barn och hushåll som statsminstern själv har ordnat det. Jag tror att dom tycker det är jobbigt att köra barnen till dagis, och att dom tror att barnen blir förstörda av att beblanda sig med andra socialgruppers ungar. En liten människa som inte ställer krav, för då får hon åka hem igen.
Men nu handlar inte den här tråden om barnomsorg, skola eller andra tjänster som det finns massor av goda skäl för att subventionera med skattemedel, liksom sjukvård, äldreomsorg och stöd till funktionshindrade. Det handlar om vem som ska betala för att någon ska få bubbelbadkaren rengjorda med tandborste och kläderna inhängda i dressinroomgarderoberna. Jag vill inte vara med och betala eftersom den här tjänsten, till skillnad från de övriga, bara förstärker klasskillnaderna.
Jag föraktar verkligen inte företagsledare, advokater eller andra högavlönade, och i synnerhet inte läkare

utan det är den där attityden, att vilja lägga över sina kostnader på andra för att få helt privata tjänster utförda. Fast de har råd. Och den attityden visar att de inte värderar det arbete de vill ha gjort.
Det är något helt annat att dela på kostnaden när gamla stela gubbar behöver hjälp att klippa tånaglarna, eller när en utsliten städerska behöver vara sjukskriven några veckor.
Redigerat av TantGredelin: 15-07-2007, 16:56